Predlagatelj meni, da bi s tem predlogom preprečili neprijetnosti za vse delodajalce in delojemalce, vendar pri tem ne navede konkretnih težav, ki jih imajo delodajalci z izračunom, obdelavo in izplačevanjem plač po veljavni ureditvi.
Glede na navedeno s tem v zvezi lahko podamo le splošen odgovor:
1. V skladu z veljavno delovnopravno zakonodajo je obveznost delodajalca, da delavcu zagotovi ustrezno plačilo za opravljeno delo. V pogodbi o zaposlitvi se delojemalec in delavec dogovorita, kako je sestavljeno plačilo za delo, in sicer kako je določena osnovna plača, delovan uspešnost in dodatki za delo, ter o povračilih stroškov v zvezi z delom ter o morebitnih drugih vrstah plačil. Plačilo za delo mora delodajalec izplačevati za plačila obdobja, ki ne smejo biti daljša od enega meseca. Delodajalec, ki z delavcem sklene pogodbo o zaposlitvi, je dolžan delavca prijaviti v obvezna socialna zavarovanja. Poleg tega je delodajalec dolžan izdati delavcu ob vsakem izplačilu plače pisni obračun plače in nadomestila plače za plačilmo obdobje, iz katerega sta razvidna tudi obračun in plačilo davkov in prispevkov. Navedena ureditev je smiselna, saj izhaja iz dejstva, da gre za obveznost delodajalca do delavca na podlagi pogodbe o zaposlitvi in da s podatki o višini nevedene obveznosti razpolaga le delodajalec.
Delodajalec mora za potrebe obračuna plač zagotavljati določene evidence, ki so predpisane z Zakonom o evidencah na področju dela in socialne varnosti, in sicer:
- evidenco o zaposlenih delavcih
- evidenco o stroških dela
- evidenco o izbrabi delovnega časa
- evidenco o oblikah reševanja kolektivnih delovnih sporov pri delodajalcu
Nekatere od teh podatkov mora delodajalec zagotavljati dnevno, kot npr. evidenco o izrabi delovnega časa, v katero delodajalec dnevno vpisuje za posameznega delavca naslednje podatke:
- podatke o številu ur
- skupno število opravljenih delovnih ur s polnim delovnim časom in s krajšim delovnim časom od polnega z oznako vrste opravljnega delovnega časa
- opravljene ure v času nadurnega dela
- neopravljene ure, za katere se prejema nadomsetilo plače iz sredstev delodajalca, z oznako vrste nadomestila
- neopravljene ure, za katere se prejema nadomestilo plače v breme drugih organizacij ali delodajalcev in organov z oznako vrste nadomestila
- neopravljene ure, za katere se ne prejema nadomestila plače
- število ur pri delih na delovnem mestu, za katete se šteje zavarovalna doba s povečanjem, oziroma na katerih je obvezno dodatno pokojninsko zavarovanje, z oznako vrste statusa.
Delodajalec lahko obračuna plačo delavcu le na podlagi podatkov iz svojih evidenc in šele na podlagi tako ugotovljene bruto plače obračuna tudi predpisane davke in prispevke na obračunu davčnega odtegljaja, ki ga predloži davčnemu organu, na način in po postopku, predpisanem v Zakonu o davčnem postopku.
2. Temeljna naloga davčnega organa so pobiranje davkov in drugih obveznih dajatev, opravljanje nadzora nad zakonitostjo, pravilnostjo in pravočasnostjo izpolnjevanja dravčnih obveznosti, določenih s predpisi o obdavčenju; preprečevanje in odkrivanje davčnih prekrškov ter drugih kaznivih ravnanj, določenih v predpisih, za nadzor nad izvajanjem katerih je pristojna služba, ter vodenje postopka za prekrške prekrškovnega organa; izvajanje predpisov Evropske skupnosti (v nadaljnem besedulu: Skupnost) in mednarodnih pogodb, ki obvezujejo Slovenijo z delovnega področja službe, sodelovanje in izmenjava podatkov z organi Skupnosti, pristojnimi organi držav članic EU in s pristojnimi organi drugih držav; sodelovanje z mednarodnimi organizacijami in strokovnimi združenji s področja davkov; proučevanje in analiziranje delovanja davčnega sistema in ukrepov davčne politike ter dajanja pobud za reševanje zadev s tega področja.
3. Glede na navedeno menimo, da ureditev, na podlagi katere bi DURS prevzel določene naloge delodajalca, ni primerna, ker DURS ne more prevzeti obveznosti delodajalcev, ki jih imajo le ti v razmerju do delavcev v zvezi z izplačilom plač, saj ne razpolaga s podatki, ki so potrebni za obračun in izplačilo plače. Zagotovitev podatkov, ki so potebni za obračun plač, pa bi pomenila za delodajalce in DURS, dodatne administrativne obremenitve, za DURS pa tudi velike dodatne stroške, pri čemer pa ne bi bilo zagotovljeno dodatno pravno varstvo delojemalcev, temveč prej obratno. Po našem mnenju bi s tem otežilo uveljavljanje pravic delojemalca in odgovornost delodajalca za kršitve obveznosti iz delovnega razmerja.
Izplačilo plač na DURS
Pobuda
Vse plače v RS naj prevzame v izračun, obdelavo in izplačevanje DURS. Pomislite, koliko neprijetnosti bi tako odpadlo- za vse, delodajalce in delojemalce.