Oddajte pobudo

Predlog za odpravo administrativnih ovir, Sigen-Ca

Področje: Javna uprava
Pristojni organi: MDP
  • 04. 11. 2025Pobuda objavljena
  • 04. 11. 2025Pobuda posredovana v odziv
  • 01. 12. 2025Pobuda sprejeta

Pobuda

Pozdravljeni.

Samostojni podjetniki pri svojem poslovanju pogosto uporabljajo digitalno potrdilo SIGEN-CA, ki omogoča varno elektronsko podpisovanje dokumentov ter uporabo različnih elektronskih storitev javne uprave.
Obstoječa ureditev pa povzroča več administrativnih in tehničnih ovir, ki upočasnjujejo začetek poslovanja novih podjetnikov ter zmanjšujejo učinkovitost digitalnega poslovnega okolja.

Po izdaji digitalnega potrdila SIGEN-CA je potrebno, da preteče določen čas, predeno je potrdilo tehnično in administrativno aktivirano v vseh povezanih informacijskih sistemih.
Zaradi tega prihaja do naslednjih težav:

  • zamude pri registraciji podjetja, prijavi zaposlenih in oddaji obrazcev,
  • povečano administrativno breme za podjetnike
  • dodatni stroški (obiski upravnih enot, poštne pošiljke, čakanje).

Posledično podjetniki, kljub pridobljenemu potrdilu, ne morejo takoj pričeti z digitalnim poslovanjem, kar je v nasprotju z načelom »digital first« in zmanjšuje konkurenčnost podjetniškega okolja.

PREDLOGI ZA IZBOLJŠAVE;

1. Takojšnja tehnična integracija digitalnega potrdila

Predlaga se, da sistem SIGEN-CA omogoči samodejno sinhronizacijo digitalnega potrdila ob sami izdaji, brez časovnega zamika med izdajo in aktivacijo.

Primer obstoječe prakse:

Uporabnik pridobi digitalno potrdilo SIGEN-CA in ga ustrezno namesti, vendar sistem AJPES javni podjetnikom:
»V evidenci digitalnih potrdil pri tem izdajatelju ni podatkov o potrdilu s to serijsko številko. Vaše potrdilo je staro manj kot 1 dan in še mogoče ni zavedeno v AJPES registru eEDP. Poskusite ponovno kasneje.«

S tehnično nadgradnjo in takojšnjo integracijo bi bilo omogočeno digitalno poslovanje po izdaji potrdila.

2. Digitalna pridobitev potrdila brez osebnega obiska

Trenutni postopek pridobitve digitalnega potrdila še vedno zahtevajo tudi / ali osebni obisk na Upravni enoti.
Podjetniki morajo predhodno preverjati lokacije, termine in pogoje oddaje zahtevka, kar predstavlja nepotrebno administrativno breme.

Predlagana  rešitev:
Omogočiti popolnoma elektronsko naročilo digitalnega potrdila SIGEN-CA – vključno z identifikacijo prek obstoječih varnih elektronskih mehanizmov (npr. smsPASS, e-identiteta, video identifikacija).

3. Elektronska dostava referenčnih podatkov za prevzem potrdila

Trenutno SIGEN-CA uporabniku pošlje referenčno številko po elektronski pošti, avtorizacijsko kodo pa po navadni pošti, kar povzroča zamude in dodatne stroške.

Predlagana rešitev:
Po potrditvi zahtevka naj sistem omogoči takojšnji elektronski prevzem digitalnega potrdila (npr. z varnim dostopom prek eUprave ali portala SIGEN-CA), ob ustreznih varnostnih mehanizmih.

Z navedenimi ukrepi bi :

  • Olajšali začetek poslovanja novih podjetnikov,
  • zmanjšalo administrativno breme,
  • izboljšala bi se uporabniška izkušnja,
  • okrepili digitalno konkurenčnost slovenskega podjetniškega okolja.

Lep pozdrav.

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Ministrstva za digitalno preobrazbo:

Na Ministrstvo za digitalno preobrazbo (MDP) smo prejeli pobudo glede uporabe digitalnega potrdila SIGEN-CA, ki omogoča varno elektronsko podpisovanje dokumentov ter uporabo različnih elektronskih storitev javne uprave.

Hvala za posredovano pobudo, v nadaljevanju podajamo naše odgovore na vaše predloge za izboljšave:

1. Takojšnja tehnična integracija digitalnega potrdila oziroma predlog, da sistem SIGENCA omogoči samodejno sinhronizacijo digitalnega potrdila ob sami izdaji, brez časovnega zamika med izdajo in aktivacijo.

V sistemih, ki so v upravljanju MDP, se podatki o izdanem digitalnem potrdilu zabeležijo v vseh relevantnih evidencah tako, da je omogočena njegova takojšnja uporaba. Drugačna je situacija pri sistemih, s katerimi upravljajo drugi organi, saj ti določajo način sinhronizacije podatkov. Tak primer je tudi omenjena evidenca potrdil zakonitih zastopnikov, saj sistem AJPES omogoča osveževanje podatkov enkrat dnevno, in sicer ponoči, kar pomeni, da je izdano potrdilo v povezavi s to evidenco mogoče uporabljati naslednji dan po prevzemu.

2. Digitalna pridobitev potrdila brez osebnega obiska oziroma predlog, da se omogoči popolnoma elektronsko naročilo digitalnega potrdila SIGEN-CA – vključno z identifikacijo prek obstoječih varnih elektronskih mehanizmov (npr. smsPASS, e-identiteta, video identifikacija).

V prihodnjem letu na MDP načrtujemo spremembo postopka oddaje zahtevkov za digitalna potrdila SIGEN-CA za poslovne subjekte tako, da bo zahtevek mogoče elektronsko podpisati (in oddati) s katerimkoli drugim kvalificiranim potrdilom. Analiziramo tudi možnost uvedbe videoidentifikacije, saj je ta s spremembo EU uredbe eIDAS načeloma dovoljena, a mora biti izvedena v skladu s tehničnimi standardi, z uporabo ustreznih tehničnih rešitev in potrjena s strani

zunanjega presojevalca. Zaradi kompleksnosti tovrstne rešitve se v tem trenutku ne moremo opredeliti, kdaj bi videoidentifikacija lahko bila podprta.

3. Elektronska dostava referenčnih podatkov za prevzem potrdila oziroma po potrditvi zahtevka naj sistem omogoči takojšnji elektronski prevzem digitalnega potrdila (npr. z varnim dostopom prek eUprave ali portala SIGEN-CA), ob ustreznih varnostnih mehanizmih.

Dostava podatkov za prevzem potrdila mora biti zagotovljena na način, ki ga lahko uporabljajo vsi bodoči imetniki potrdil. Dostava prek portalov eUprava ali SI-TRUST bi bila lahko na voljo le tistim imetnikom, ki že imajo potrdilo, s katerim bi dostopali do podatkov za prevzem novega potrdila. Menimo, da bi bila za uporabnike primernejša izboljšava, ki jo že imamo v načrtu, in sicer da bi se aktivacijski podatki namesto s poštno pošiljko posredovali prek sporočila SMS. Tudi to rešitev imamo na MDP namen implementirati v prihodnjem letu.