Oddajte pobudo

Zmanjšanje dvojnega dela pri obravnavi vloge za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev

Pristojni organi: MDDSZ
  • 12. 08. 2025Pobuda objavljena
  • 12. 08. 2025Pobuda posredovana v odziv
  • 18. 08. 2025Pobuda sprejeta

Pobuda

Predlagam, da se pri preverjanju dohodkov staršev, pri vseh postopkih (vloga za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev (otroški dodatek, državna štipendija), vpis v študentski dom, vpis v dijaški dom itd.) vedno uporabi zadnja veljavna dohodninska odločba (za preteklo ALI PREDPRETEKLO leto). To je važno predvsem zato, ker FURS izda odločbe za preteklo leto zelo pozno, šele novembra ali kasneje. Primer: Če oddaš vlogo za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev ob začetku šolskega leta (v avgustu), potem ne morejo odločevalci pridobiti tvoje dohodninske odločbe za preteklo leto. V praksi se odločbe izdajo na podlagi nepopolnih podatkov (sploh če je starš zaposlen v tujini) in obstaja velika verjetnost, da so odločbe napačne. Ko ob koncu leta FURS izda odločbo, morajo vsi v verigi izdajati popravke (sprememba dohodkovnega razreda pri otroškem dodatku, pomeni tudi spremembo obračuna malic/kosil v šoli za več mesecev nazaj)! V času od junija do meseca ko FURS končno izda odločbo za preteklo leto, odločevalci zahtevajo od vlagateljev letne plačne liste. Iz njih pa ne morejo pridobiti pravih podatkov za odločanje, zato prihaja do napak in dvojnega dela. Zaposleni v tujini nimajo malice in potnih stoškov. Te FURS upošteva v dohodninski odločbi, vse ostale službe pa jih ne znajo ovrednotiti.

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju MDDSZ):
V 15. členu Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (v nadaljevanju: ZUPJS) je določeno, da se pri ugotavljanju upravičenosti do otroškega dodatka, znižanega plačila vrtca in državne štipendije, praviloma upošteva dohodek v preteklem koledarskem letu pred vložitvijo vloge. Primarno se uporabijo podatki iz odločb o odmeri dohodnine in podatki iz davčnega obračuna akontacije dohodnine ali dohodnine od dohodka iz dejavnosti za preteklo leto. Kadar v času odločanja o pravicah iz javnih sredstev podatki za preteklo leto še niso na voljo, se upoštevajo podatki iz odločb o odmeri dohodnine in podatki iz davčnega obračuna akontacije dohodnine ali dohodnine od dohodka iz dejavnosti za predpreteklo leto, preračunani na raven preteklega koledarskega leta.
 
V 267. členu Zakona o davčnem postopku je določeno, da se odmera dohodnine opravi na podlagi podatkov, s katerimi razpolagata davčni organ in davčni zavezanec rezident, tako da davčni organ najpozneje do 31. maja tekočega leta za davčnega zavezanca rezidenta sestavi in odpremi informativni izračun dohodnine. Informativni izračun dohodnine po poteku roka za vložitev ugovora, v primeru, da davčni zavezanec rezident nanj ne ugovarja, velja za odločbo o odmeri dohodnine. Če davčni zavezanec ugovarja zoper informativni izračun, v roku za ugovor vloži dopolnjen informativni izračun, ki se šteje za njegovo napoved za odmero dohodnine, davčni organ pa nato preveri navedbe davčnega zavezanca in na podlagi svojih podatkov in podatkov davčnega zavezanca izda odločbo.
 
Upoštevajoč navedeno, je podrobnejši način upoštevanja dohodkov pri ugotavljanju upravičenosti do pravic iz javnih sredstev določen v 3. členu Pravilnika o načinu upoštevanja dohodkov pri ugotavljanju upravičenosti do pravic iz javnih sredstev. Za posamezno vrsto dohodka za preteklo leto se primarno upoštevajo podatki iz odločbe o odmeri dohodnine ali iz informativnega izračuna. Če ti podatki med odločanjem še niso na voljo, se upoštevajo podatki iz odločb o odmeri dohodnine za predpreteklo leto, s tem, da se šteje, da podatki iz odločbe o odmeri dohodnine ali iz informativnega izračuna za preteklo leto še niso na voljo, če jih še ni pred 31. majem. Če podatkov iz odločbe o odmeri dohodnine ali iz informativnega izračuna še ni niti po 31. maju, pa se šteje, da niso na voljo in se uporabijo podatki, ki jih davčnemu organu posredujejo osebe, zavezane za dajanje podatkov, podatki, potrebni za izračun akontacije dohodnine za preteklo leto, in podatki iz dokazil, ki jih predloži oseba. 
 
Iz vsega navedenega izhaja, da je upoštevanje dohodkov v postopkih uveljavljanja pravic iz javnih sredstev urejeno ustrezno. Predpostavka predlagatelja, po kateri »FURS izda odločbe za preteklo leto zelo pozno, šele novembra ali kasneje« je napačna, saj FURS o dohodnini za preteklo leto »odloči« do 31. maja, saj do takrat izda informativne izračune, ki so vir podatkov o dohodkih v postopkih odločanja o upravičenosti do pravic iz javnih sredstev. V primeru oddaje vloge za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev ob začetku šolskega leta (avgusta ali septembra) centri za socialno delo praviloma brez težav pridobijo podatke o dohodkih iz odločb o odmeri dohodnine in podatke iz davčnega obračuna akontacije dohodnine ali dohodnine od dohodka iz dejavnosti za preteklo leto in odločijo o pravicah iz javnih sredstev. 
 
Predlagan drugačen način obravnave informativnih izračunov o odmeri dohodnine za zaposlene v tujini bi zahteval od centrov za socialno delo, da preverjajo pravilnost odločitev FURS, ki je pristojen za ugotavljanje dohodkov, kar ni v njihovi pristojnosti. Tudi na podlagi sodne prakse slovenskih sodišč gre ugotoviti, da predlagana uporaba odločb o dohodnini za predlansko leto pri ugotavljanju materialnega položaja prosilcev za pravice iz javnih sredstev ni primerna, ker ni skladna z načelom materialne resnice in ne odraža dejanskega stanja trenutnih dohodkov prosilca.
 
V primerih, ko davčni zavezanec rezident pravočasno vloži ugovor na prejeti informativni izračun dohodnine (npr. ker gre za dohodek iz tujine, ki ni znižan za stroške malice in potne stroške), in davčni organ o ugovoru odloči z odločbo, lahko zaradi te odločbe o odmeri dohodnine upravičenec pri centru za socialno delo predlaga obnovo postopka po 260. členu Zakona o splošnem upravnem postopku, ker se odločba centra za socialno delo o upravičenosti do pravic iz javnih sredstev opira na predhodno vprašanje (višina dohodka v preteklem koledarskem letu), ki ga je pristojni organ (FURS) pozneje v bistvenih točkah rešil drugače.