Oddajte pobudo

Odprava podvajanja pri DDV poročanju za atipične davčne zavezance

Pristojni organi: MF
  • 04. 07. 2025Pobuda objavljena
  • 04. 07. 2025Pobuda posredovana v odziv
  • 28. 07. 2025Pobuda sprejeta

Pobuda

Mnogi samostojni podjetniki in druge pravne osebe, ki niso zavezanci za DDV po splošni ureditvi, se morajo zaradi poslovanja znotraj EU registrirati kot atipični davčni zavezanci. Mesečno poročajo prek obrazca DDV-O ter po potrebi še preko obrazca VIES-KP oziroma RP-O. Z uveljavitvijo nove obveznosti poročanja z dnem 1. 7. 2025 – Evidenca obračunanega DDV in Evidenca odbitka DDV – se nalaga dodatna obveznost, ki po vsebini podvaja že poročane podatke iz zgornjih obrazcev. Pozdravljamo uvedbo sodobnih možnosti poročanja prek REST ali SOAP vmesnika, z uvozom ZIP datotek ali uporabo aplikacije miniBLAGAJNA, vendar to ne odpravlja dejanskega podvajanja administrativnega dela, ki iz tega izhaja. Predlagamo dve alternativi za odpravo podvajanja: 1. Omogočitev samodejnega prenosa podatkov iz obrazcev DDV-O in VIES-KP v novo evidenco, brez potrebe po ročnem vnosu ali ponovnem poročanju enakih informacij. 2. Ukinitev obrazcev DDV-O in VIES-KP v primeru, da nova evidenca v celoti nadomešča njuno funkcijo. Zaradi nesorazmernosti med zahtevami in obsegom poslovanja (predvsem za mikro podjetja in samostojne podjetnike) ter zaradi povečane možnosti napak pri ročnem podvajanju podatkov predlagam, da pristojni organi čim prej preučijo možnosti poenostavitve obveznosti za atipične davčne zavezance.

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Ministrstva za finance:

V povezavi s podano pobudo  za administrativno razbremenitev oziroma poenostavitev postopkov glede predlaganja obračunov DDV (DDV-O) in rekapitulacijskih poročil (RP-O) o dobavah v druge države članice EU v zvezi s spremembami in dopolnitvami Zakona o davku na dodano vrednost – ZDDV-1O (Uradni list RS, št. 104/2024 z dne 10. 12. 2024), ki se nanašajo na obveznost predložitve evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV elektronsko preko eDavkov FURS (davčnemu organu) od 1. 7. 2025 dalje, podajamo naslednje pojasnilo. 
 
S prenovljeno ureditvijo na področju DDV zakonodaje (ZDDV-1 in Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost) se predpisuje obveznost vodenja in poročanja podatkov iz evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV v strukturirani vsebini in obliki enotno za vse davčne zavezance, identificirane za namene DDV. S tem se zagotavlja enaka obravnava vseh DDV zavezancev ter ustrezen nadzor davčnega organa nad pravilnostjo obračunavanja in plačevanja DDV. Predpisana je obvezna predložitev podatkov iz obeh evidenc davčnemu organu za vsako davčno obdobje davčnega zavezanca (mesečno ali kvartalno), v elektronski obliki preko eDavkov. Pred to spremembo, ki se začne uporabljati s 1. 7. 2025, torej prvič za davčno obdobje JULIJ 2025 oziroma 3. KVARTAL 2025, je bila predložitev podatkov iz teh evidenc obvezna le na zahtevo davčnega organa, prav tako pa ni bila določena enotna struktura podatkov. Nadzor je bil zato za zavezanca marsikdaj dolgotrajnejši in administrativno bolj obremenjujoč, kot pa bi lahko bil, kar je povzročalo dodatno obremenitev za davčne zavezance. Menite, da bodo zaradi obveznega vsakokratnega periodičnega elektronskega predlaganja teh evidenc nesorazmerno administrativno obremenjeni predvsem manjši kot tudi atipični davčni zavezanci, ki nimajo dobav na območju Slovenije, ker opravljajo transakcije znotraj Unije, ki so dolžni predložiti tudi rekapitulacijsko poročilo iz 90. člena ZDDV-1 o dobavah ali pridobitvah blaga oziroma o opravljenih ali prejetih storitvah znotraj EU. 
 
Poudarjamo, da zavezancu ob pravočasni predložitvi obeh evidenc od 1. 7. 2025 dalje za vsako davčno obdobje ne bo potrebno še posebej predložiti za isto davčno obdobje tudi obračuna DDV-O, saj bo davčni organ na podlagi podatkov iz prejetih evidenc sestavil predizpolnjen obračun DDV, ki se bo štel za obračun DDV, če davčni zavezanec v roku za predložitev obračuna ne bo tudi sam vložil (popravljenega) obračuna DDV. Davčni zavezanci, zlasti tisti z manjšim obsegom poslovanja, bodo navedene obveznosti lahko izpolnjevali tudi z uporabo brezplačne spletne aplikacije davčnega organa (miniBLAGAJNA). Torej je na voljo obratna poenostavitev za vse DDV zavezance, tudi za atipične zavezance, in sicer prenos podatkov iz obeh elektronsko predloženih evidenc v obračun DDV, predizpolnjen s strani davčnega organa, ki postane po poteku roka za predložitev obračuna DDV veljaven obračun DDV zavezanca. Na ta  način davčni zavezanec izpolni obveznost predložitve obračuna DDV brez da bi ga sam sestavil in predložil davčnemu organu preko eDavkov, razen v primeru, da ob pregledu predizpolnjenega obračuna DDV zazna napake. Te odpravi sam s predložitvijo lastnega obračuna DDV, ki nadomesti predizpolnjen obračun DDV (kar mora storiti do roka za predložitev obračuna DDV – do zadnjega delovnega dne naslednjega meseca po poteku davčnega obdobja), saj se za veljavnega šteje zadnji predložen obračun DDV za isto davčno obdobje. Obratni proces, torej prenos podatkov iz DDV-O in RP-O obračunov v obe evidenci ni mogoč, saj so podatki iz evidenc davčnega zavezanca podlaga za pripravo obračunov in ne obratno. 
 
Kar se tiče predlaganja RP-O poročil za zavezance, ki poslujejo oz. opravljajo dobave znotraj EU, je rok za predlaganje teh poročil še vedno 20. dan naslednjega meseca po poteku davčnega obdobja. S sprejetjem spremembe DDV direktive - Direktive Sveta (EU) 2025/516 z dne 11. marca 2025 o spremembi Direktive 2006/112/ES glede pravil o DDV za digitalno dobo (UL L št. 2025/516 z dne 25. 3. 2025) se je za čezmejne dobave (torej dobave, ki jih opravljajo tudi atipični davčni zavezanci) uvedla obvezna uporaba e-računov, vendar pa se bodo te določbe začele uporabljati šele od 1. julija 2030 dalje. Z začetkom uporabe določb o e-računih za čezmejne transakcije znotraj EU bo predlaganje RP-O poročil lahko odpravljeno, saj bo davčni organ podatke pridobil na podlagi podatkov iz e-računov, v realnem času, avtomatsko v centralni VIES sistem, ki se bo vzpostavil na ravni EU za vse države članice. Ukinitev RP-O poročil v tem trenutku torej še ni mogoča, saj to ne bi bilo skladno z Direktivo o DDV, ki določa skupna pravila o DDV, ki jih morajo nacionalne zakonodaja spoštovati. 
 
Menimo, da opisane zakonske spremembe na področju obveznosti predložitve evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV ter priprave predizpolnjenega obračuna DDV sledijo načelu administrativne enostavnosti ter razbremenjujejo davčne zavezance v postopkih davčnih kontrol obračuna DDV in s tem prispevajo k manjši obremenitvi zavezancev za DDV.