Oddajte pobudo

Digitalizacija osebnih dokumentov

Področje: Javna uprava
Pristojni organi: MDP, MNZ, MzI
  • 10. 06. 2022Pobuda objavljena
  • 10. 06. 2022Pobuda posredovana v odziv
  • 13. 07. 2022Pobuda sprejeta in zaključena

Pobuda

Pozdravljeni.

Zanima me, zakaj ne sledimo naprednim državam pri digitalizaciji osebnih dokumentov?

Npr.; osebna izkaznica in vozniško dovoljenje na mobilnem telefonu? 

Danes načeloma prej pozabiš denarnico doma kot pa mobilni telefon.

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Ministrstva za infrastrukturo

Skladno s prejeto pobudo (digitalizacija osebnih dokumentov - vozniško dovoljenje na mobilnem telefonu) ministrstvo pojasnjuje, da Direktiva 2006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih z vsemi spremembami in dopolnitvami v 1. členu določa, da države članice v skladu z določbami navedene direktive uvedejo nacionalno vozniško dovoljenje, ki temelji na vzorcu vozniškega dovoljenja Evropske unije, določenega v Prilogi I navedene direktive.

V Prilogi I je določeno kakšne morajo biti fizične lastnosti kartice - vozniškega dovoljenja, kateri materiali se uporabljajo za izdelavo vozniških dovoljenj, kateri podatki se zapisujejo na vozniško dovoljenje in kakšna mora biti fizična varnost vozniških dovoljenj.

Države članice so pri kakršni koli spremembi vezane na obliko in varnostne zahteve vozniškega dovoljenja, določene v direktivi 2006/126/ES.

Ker direktiva ne omogoča izdaje vozniškega dovoljenja v elektronski obliki, pobudi o digitalizaciji vozniškega dovoljenja zaenkrat še ni mogoče slediti.

Odgovor Ministrstva za notranje zadeve

Trenutno izdajo osebne izkaznice ureja Zakon o osebni izkaznici (Uradni list RS, št. 35/11, 41/21 in 199/21), ki osebno izkaznico opredeljuje kot javno listino, s katero državljan dokazuje svojo istovetnost in državljanstvo ter jo uporablja za prehod državne meje držav Evropske unije in Schengenskega prostora ter drugih držav, ki so za to izrazile privolitev. Osebna izkaznica državljanu omogoča tudi elektronsko identifikacijo in avtentikacijo za dostop do elektronskih storitev ter elektronsko podpisovanje skladno s predpisi, ki urejajo elektronsko identifikacijo in elektronski podpis, pri čemer velja, da sredstvi elektronske identifikacije in kvalificirano potrdilo za elektronski podpis za tvorjenje kvalificiranega elektronskega podpisa zagotavlja ministrstvo, pristojno za zagotavljanje centralne storitve za spletno prijavo in elektronski podpis (Ministrstvo za javno upravo).

Zakon osebno izkaznico trenutno opredeljuje izključno kot dokument v fizični obliki, torej kot kartični dokument, ki se izda na predpisanem obrazcu in vsebuje zakonsko določen nabor podatkov. Izdaja osebne izkaznice temelji na Uredbi (EU) 2019/1157 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. junija 2019 o okrepitvi varnosti osebnih izkaznic državljanov Unije in dokumentov za prebivanje, izdanih državljanom Unije in njihovim družinskim članom, ki uresničujejo svojo pravico do prostega gibanja (UL L št. 188 z dne 12. 7. 2019, str. 67). Uredba med drugim v 3. členu napotuje na obvezno uporabo mednarodnih standardov in tehničnih specifikacij na področju potovalnih dokumentov in sicer:

  • da se osebna izkaznica izdela v formatu ID-1 in vsebujejo strojno berljivo polje. Osebna izkaznica temelji na specifikacijah in minimalnih varnostnih standardih iz dokumenta ICAO 9303 Machine Readable Travel Documents 7th Edition 2015 ter izpolnjuje zahteve, ki se nanašajo na obvezne zaščitne elemente iz točk (c), (d), (f) in (g) Priloge k Uredbi Sveta (ES) št. 1030/2002 z dne 13. junija 2002 o enotni obliki dovoljenja za prebivanje za državljane tretjih držav, ki je bila spremenjena z Uredbo (EU) 2017/1954 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. oktobra 2017 o spremembi Uredbe Sveta (ES) št. 1030/2002 o enotni obliki dovoljenja za prebivanje za državljane tretjih držav;
  • da podatkovni elementi na osebnih izkaznicah izpolnjujejo specifikacije iz dela 5 dokumenta ICAO 9303 7th Edition 2015;
  • da osebna izkaznica vključuje zelo varen pomnilniški medij, ki vsebuje podobo obraza imetnika izkaznice in dva prstna odtisa v interoperabilnih digitalnih oblikah. Države članice za zapis biometričnih identifikatorjev uporabljajo tehnične specifikacije, kakor so določene v Izvedbenem sklepu Komisije C(2018)7767;[1]
  • da ima pomnilniški medij zadostno zmogljivost in zmožnost za zagotavljanje integritete, avtentičnosti in zaupnosti podatkov. Shranjeni podatki so brezstično dostopni in zavarovani, kakor je določeno v Izvedbenem sklepu C(2018)7767.

Ob izdelavi osebnih izkaznic je potrebno upoštevati standarde in priporočila, na katere se sklicuje ICAO 9303 Machine Readable Travel Documents 7th Edition 2015 in sicer:

  • Part 3: Specifications Common to all MRTDs
  • Part 5: Specifications for TD1 Size Machine Readable Official Travel Documents (MROTDs)
  • Part 9: Deployment of Biometric Identification and Electronic Storage of Data in eMRTDs
  • Part 10: Logical Data Structure (LDS) for Storage of Biometrics and Other Data in the Contactless Integrated Circuit (IC)
  • Part 11: Security Mechanisms for MRTDs
  • Part 12: Public Key Infrastructure for MRTDs

Podrobnosti v našem odgovoru navajamo predvsem zato, ker želimo izpostavit, da lahko osebna izkaznica državljanu zagotavlja uvodoma navedene funkcionalnosti zgolj, če je izdelana v obliki in na način, ki je točno določen.

Tovrstna izhodišča na mednarodnem in nacionalnem nivoju pa trenutno niso določena za identifikacijski dokument, katerega nosilec bi bil mobilni telefon posameznika in bi lahko predstavljal enakovredno uporabno vrednost imetnika.

Je pa Evropska komisija v lanskem letu že objavila predlog Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe (EU) št. 910/2014 v zvezi z vzpostavitvijo okvira za evropsko digitalno identiteto za posodobitev področja e-identifikacije in storitev zaupanja na enotnem notranjem trgu (eIDAS), predvsem s ciljem vzpostavitve učinkovitejših rešitev za čezmejno priznavanje e-identitet.

Evropska komisija je namreč skozi analize in javne posvete z različnimi deležniki ugotovila, da EU uredba eIDAS v Evropski uniji ni uspela širše uveljaviti zaupanja vrednih in varnih rešitev elektronske identifikacije državljanov, ki bi ščitile v zadostni meri osebne podatke uporabnikov in bi se predvsem široko uporabljale. Predlog uredbe zato predvideva, da bo vsakomur v njegovi državi omogočena elektronska identiteta v obliki evropske denarnice za digitalno identiteto, ki pa bo priznana povsod v Evropski uniji v javni upravi ter tudi v zasebnem sektorju, kjer je potrebno zagotavljati zanesljivo preverjanje istovetnosti uporabnikov. Več o predlogu:  European Digital Identity | European Commission (europa.eu)

Sprejem zakonodaje je predviden konec tega leta. V okviru pilotnega projekta se pričakuje, da se bodo vzpostavili primeri uporabe s sledečih področij:

mobilno vozniško dovoljenje - uporabnik denarnice lahko dokaže dokazilo za vožnjo vozila subjektom javnega ali zasebnega sektorja;

  • plačila - uporabnik denarnice lahko odobri plačila za izdelke ali storitve na spletu in na fizičnih prodajnih mestih;
  • e-zdravje - uporabnik denarnice lahko zagotovi ustrezne atribute in/ali pooblastila izvajalcu zdravstvenega varstva za dostop do povzetka stanja pacienta, recepta za zdravila ali drugih zdravstvenih podatkov;
  • izobrazba/poklicna kvalifikacija - uporabnik denarnice lahko dokaže, da ima izobrazbo ali poklicno kvalifikacijo subjektom javnega ali zasebnega sektorja;
  • drugi scenariji uporabe - npr. na področju digitalnih potovalnih poverilnic (potni list, osebna izkaznica) in socialne varnosti.

Glede na navedeno lahko zaključimo, da se aktivnosti, na katere se nanaša predlog, že izvajajo.

[1] Izvedbeni sklep Komisije C(2018)7767 z dne 30. novembra 2018 o določitvi tehničnih specifikacij za enotno obliko dovoljenja za prebivanje za državljane tretjih držav in razveljavitvi Sklepa C(2002)3069.