Oddajte pobudo

Avtomatizacija odobravanja nepovratnih sredstev iz EKO sklada

Področje: Javna uprava
Pristojni organi: EKO Sklad, MGTŠ, MNVP, SPIRIT
  • 28. 10. 2021Pobuda objavljena
  • 28. 10. 2021Pobuda posredovana v odziv
  • 08. 12. 2021Pobuda sprejeta in zaključena

Pobuda

Spoštovani.

Pridobil sem mnenje o angažiranem delovanju SPIRIT Slovenia pri debirokratizaciji dodeljevanja nepovratnih sredstev iz državnih razpisov pomoči podjetjem iz proti koronskih ukrepov.

Moj predlog se nanaša na dolgotrajni birokratski postopek pri pridobivanju nepovratnih finančnih spodbud/pomoči iz razpisov države 71SUB-SO19 preko EKO sklada za naprave za samooskrbo z električno energijo iz sončnih elektrarn (Uradni list RS, št. 36/19,31/20,134/20, 51/21 in 100/21). Vsebinsko povsem identični so tudi postopki pri dodeljevanju nepovratnih finančnih spodbud iz EKO sklada pri zamenjavi tudi drugih obstoječih grelnih naprav z ogljičnim odtisom (premog, olje, les) z napravo koriščenja toplote iz okolice (voda-zrak, voda-voda) ali sončne energije preko sončnih kolektorjev. Prosilec za finančno spodbudo pri sončni elektrarni mora izpolnjevati naslednje zahteve: 

1. Podatki o vlagatelju, njegov bančni račun, stavba s samooskrbo s sončno elektrarno, nazivna moč sončne elektrarne, način finančne spodbude s kreditom ali delnega poplačila po računu

2. Priloge: predračun s ponudbo izvajalca, podatki o nazivni moči proizvajalčeve naprave, podatki o že prejetih finančnih spodbudah, fotografija stavbe z označeno lokacijo za namestitev naprave, soglasje za priključitev naprave v državno električno omrežje. Bistveno pri vlogi za pridobitev finančne spodbude s strani državnega razpisa je:

- vlagatelj mora za investicijo na svojem objektu najprej pridobiti Soglasje Elektro gospodarstva ter SODO d.o.o.za priključitev sončne elektrarne na električno omrežje in po končani izvedbi lastne investicije potrdilo o vključitvi naprave v omrežje

- bančno potrdilo o plačilu računa izvajalskemu podjetju za nakup in vgraditev naprave na objekt. Ta dva bistvena podatka za investicijo s strani vlagatelja sta za državnega dodeljevalca finančne spodbude dosegljiva uradno preko informacijskega omrežja pri Elektro Gospodarstvu in SODO d.o.o. ter pri banki vplačila računa izvajalske firme. Osebne podatke ter o objektu montaže naprave iz točke 1. vlagatelj izpolni preko elektronske prijave in so s strani dodeljevalca elektronsko preverljivi iz državnih baz (Matična knjiga, Zemljiška knjiga, podatek o že prejetih finančnih spodbudah iz EKO sklada).

Sedanji postopki za pridobitev finančnih spodbud so večstopenjski z dolgotrajno: vsaj 90 dni za obravnavo vloge na prvi stopnji s strani referentov na EKO skladu, vsaj 90 dni za pregled zahtevanih dokumentov s strani referentov na EKO skladu, vsaj 90 dni za končno odobritev in nakazilo finančne spodbude na osebni transakcijski račun prosilca. Vsaka, četudi drobna napaka, podaljša postopek še za nadaljnjih vsaj 90 dni.

Moj namen pri predlogu za avtomatizacijo postopka za pridobitev finančne spodbude pri investiranju v "zelene" naprave za oskrbo z energijo namesto ogljičnih naprav, ki drastično vplivajo na naše okolje, temelji na osebni izkušnji pri vlogi na EKO sklad. Vlogo za finančno spodbudo so mi na EKO skladu zavrnili, ker sem vlogo z vsemi dokumenti, vključno z bančnim potrdilom o plačilu računa za napravo in montažo, dostavil EKO skladu v eni sami pošiljki in ne v dveh korakih: najprej vloga s potrdilom Elektro Gospodarstva ter v drugi končni stopnji bančno potrdilo o plačanem računu. S svojim načinom vloge sem želel celoten postopek pospešiti tako za EKO sklad kot zase s hitrejšim dostopom do finančne spodbude. Tudi Upravno Sodišče RS mi je pritožbo na odločevanje moje vloge EKO sklada zavrnilo. Da se da postopke za pridobitev finančnih pomoči iz državnih skladov v veliki meri povsem avtomatizirati in pridobiti sredstva v takorekoč minutah sem zvedel od firme, ki je takšen postopek razvila za PKP z računalniškim programom, ki bi bil prilagodljiv tudi za razpise EKO sklada. Osebno sem pripravljen pomagati z nasveti pri takem postopku. 

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Eko sklada - Slovenski okoljski javni sklad

Spoštovani,
najprej se vam zahvaljujemo za vaše predloge in pripravljenost za pomoč. 

Nadalje vas sporočamo, da se zavedamo dolgotrajnosti in zapletenosti postopkov pridobivanja spodbud Eko sklada, j.s., zato smo k reševanju problema aktivno pristopili. Eko sklad, j.s. namreč objavlja vedno več javnih pozivov in posledično prejema občutno več vlog kot v preteklosti, zato je postopek dodeljevanja spodbud Eko sklada, j.s. nujno potreben prenove v smislu pohitritve, večje učinkovitosti in poenostavitve postopka. Trenutno postopek dodeljevanja spodbud Eko sklada, j.s. ureja Zakon o varstvu okolja (ZVO-1) ter subsidiarno Zakon o splošnem upravnem postopku (ZUP). Zlasti stroge in toge določbe ZUP pri obliki in podpisovanju vlog, pa tudi pri postopku dopolnitve vlog, vročitve upravnih aktov (tudi pozivov na dopolnitev), idr. občutno podaljšuje postopke dodeljevanja zadevnih spodbud. 

V skladu z navedenim smo že podali več zakonskih predlogov za poenostavitev postopka dodeljevanja spodbud Eko sklad, j.s. Med drugim smo tako podali predlog novih členov, ki bi na novo uredili in posodobili postopek dodeljevanja spodbud v Zakon o učinkoviti rabi energije (ZURE), ZVO-1J,  ki sta bila sprejeta lani ter v Zakon o debirokratizaciji, ki je trenutno v zakonodajnem postopku v Državnem zboru. Naši predlogi v zadevnih zakonih niso bili sprejeti. Trenutno pa je predlog poenostavitve postopka dodeljevanja spodbud Eko sklada, j.s. vključen v predlog Zakona o varstvu okolja - ZVO-2, kateri je prestal medresorsko obravnavo in ga je dne 29. 11. 2021 parafirala SVZ, zato upamo, da bo le ta sprejet in bodo uzakonjene tudi vse predlagane spremembe, ki bi postopek dodeljevanja spodbud Eko sklad, j.s. naredile učinkovitejši in uporabnikom prijaznejši. Predlog vseh novih členov si lahko preberete v predlogu ZVO-2, ki je objavljen na strani E-Uprave, vključuje pa zlasti: vlaganje elektronskih vlog brez varnega elektronskega podpisa, poenostavljeni pozivi na dopolnitev, več komunikacije s strankami prek elektronske pošte in telefona, povezave evidenc podatkov, fikcija vročitve, idr. Nadalje aktivno posodabljamo naš informacijski sistem, da bi bili sposobni procesirati nov način vlaganja in obdelave vlog.

Kar se tiče vaše konkretne vloge, navedba ne drži. Splošno pa velja, da so predmet Javnega poziva 71SUB-SO19 Nepovratne finančne spodbude/pomoči za naprave za samooskrbo z električno energijo nepovratne finančne spodbude/pomoči za nove naložbe nakupa in vgradnje naprav za samooskrbo z električno energijo. Nova naložba je naložba, ki še ni bila zaključena ob oddaji vloge in bo začela obratovati po oddaji vloge za pridobitev nepovratne finančne spodbude.

V skladu z navedenim ter na podlagi vaših informacij predvidevamo, da ste izvedli vašo investicijo pred oddajo vloge (zato ste lahko posredovali tako vlogo, kot tudi bančno potrdilo o plačanem računu). Ker s tem spodbujevalni učinek novih naložb ni dosežen, se za tako naložbo ne more pridobiti spodbude Eko sklada, j.s. V tem delu vas pozivamo, da pri morebitni naslednji investiciji, za katero bi želeli pridobiti nepovratno finančno spodbud Eko sklada, j.s. natančno preberete besedilo javnega poziva, v primeru nejasnosti pa pokličete naš klicni center, kjer vam bomo z veseljem pomagali.