Oddajte pobudo

Odprava letnih poročil za društva

Področje: Finance
Pristojni organi: MF, MNZ
  • 10. 05. 2013Pobuda objavljena
  • 10. 05. 2013Pobuda posredovana v odziv
  • 24. 05. 2013Pobuda sprejeta in zaključena

Pobuda

Predlagam odpravo letnih poročil za društva, ki obstajajo manj kot dva meseca v določenem letu ter imajo manj kot npr. 200 € na računu.

Odgovor pristojnega organa

Odgovor Ministrstva za finance (MF) in AJPESa:

 

V zvezi s prejeto pobudo za administrativno razbremenitev društev z dne 10. 05. 2013, ki se nanaša na odpravo letnih poročil za društva, ki obstajajo manj kot dva meseca v določenem letu ter imajo manj kot npr. 200 € na računu,  vam posredujemo odgovor.

Obveznost izdelave letnega poročila za društvo določa peti odstavek 26. člena Zakona o društvih (v nadaljnjem besedilu: ZDru-1). Letno poročilo za preteklo poslovno leto mora društvo za namen državne statistike in javne objave do 31. marca tekočega leta, v primeru statusne spremembe ali prenehanja društva pa v roku dveh mesecev po spremembi oziroma prenehanju, predložiti AJPES, skladno z 29. členom ZDru-1. Društvo, čigar računovodske izkaze mora revidirati revizor, mora posredovati letno poročilo AJPES do 31. avgusta tekočega leta. Zakon ne omogoča izjem pri izdelavi letnih poročil društev. Organ, pristojen za pripravo predpisa je Ministrstvo za notranje zadeve.

AJPES zbirko s podatki iz letnih poročil društev vsako leto posreduje DURS za davčne namene, javnost podatkov pa zagotavlja tudi drugim prek javne objave letnih poročil na spletnem portalu. Za razliko od gospodarskih družb, zadrug in samostojnih podjetnikov je predložitev letnega poročila AJPES za javno objavo za društva brezplačna.

Tudi v primeru, da društvo ne bi bilo dolžno sestavljati letna poročila, bi bilo društvo še vedno zavezanec za davek od dohodka pravnih oseb. Zavezanci za navedeni davek so namreč vse pravne osebe domačega prava, ki imajo sedež v Sloveniji, torej tudi vse pravne osebe zasebnega prava, kamor sodijo društva. Zavezanec postane z dnem pridobitve pravne osebe, torej od dneva vpisa v register društev, in je zavezanec vse do izbrisa društva iz registra. V tem obdobju mora društvo predlagati davčni(-e) obračun(-e), katerega sestavni del so tudi računovodski izkazi. Če društvo predloži računovodske izkaze AJPES (tako zaradi javne objave kot zaradi drugih potreb – davčnih, statističnih itd.), ni dolžno ponovno predložiti računovodskih izkazov k obračunu DDPO, ker podatke pridobi davčni organ sam od AJPESa.  Če pa društvo ne bi bilo dolžno predlagati letnih poročil AJPES,  bi moralo podatke iz bilance stanja in podatke iz izkaza prihodkov in odhodkov, na enakih obrazcih, kot jih predlagajo AJPES ostale pravne osebe zasebnega prava, predložiti kot sestavni del obračuna davka od dohodkov pravnih oseb davčnemu organu. Podatki iz izkaza prihodkov in odhodkov so namreč osnova za sestavo obračuna davka od dohodkov pravnih oseb.

AJPES je za leto 2012 zbral letna poročila 21.622 društev. Od teh je 115 takih (0,5 % vseh zbranih), ki so bila ustanovljena v zadnjih dveh mesecih leta 2012 in so hkrati imela denarna sredstva manjša od 200,00 evrov.

Samo 4 društva so bila v letu 2012 hkrati ustanovljena in izbrisana, delovala so od 4 do 11 mesecev (povprečno 6,4 mesece); taka društva niso zavezana k predložitvi letnih poročil AJPES, so pa zavezana k predložitvi zaključnih poročil AJPES v roku dveh mesecev po prenehanju, kakor tudi za sestavitev davčnega obračuna v roku enega meseca po prenehanju in ga posredovati DURS, katerega sestavni del sta tudi izkaz poslovnega izida in bilanca stanja. Tudi v primeru krajšega obdobja poslovanja od enega leta mora po sedanji ureditvi (29. člen ZDru-1) društvo predložiti zaključno poročilo, ki je tudi sestavni del davčnega obračuna (360. in 357. člen ZDavP-2). V skladu s 358. členom Zakona o davčnem postopku (ZdavP-2) lahko pravna oseba predloži Davčni upravi Republike Slovenije davčni obračun brez teh podatkov, mora pa v davčnem obračunu to izrecno navesti. Izjava je sestavni del davčnega obračuna (Priloga 1 Pravilnika o davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb).

Glede na navedeno predlagana pobuda ne bi bistveno vplivala na administrativno razbremenitev društev in jo s širšega družbenega vidika ne podpiramo. Pobudo je potrebno presojati tudi z vidika vpliva na transparentnost poslovanja, kakor tudi vpliva na davčni obračun, katerega sestavni del sta tudi izkaz poslovnega izida in bilanca stanja (nekatera društva opravljajo tudi pridobitno dejavnost, po podatkih letnih poročil za leto 2012 je bilo takšnih 7.908 društev oz. 36,6 % vseh, ki so predložila letna poročila).