Pri uvedbi politik predpisov je pozornost treba nameniti dejanskim in možnim učinkom na položaj, pravice in obveznosti ljudi z določenimi osebnimi okoliščinami, še posebej pa ranljivih skupin. Med temi so na primer pravice delavcev pri delu in iz dela (tudi sistem pokojninskega in invalidskega zavarovanja, kolektivne pogodbe, politika zaposlovanja doma in v tujini, preprečevanje dela in zaposlovanja na črno, zavarovanje za čas brezposelnosti, varnost pri delu in druge); socialno varstvo, dolgotrajna oskrba in pomoč ogroženim posameznikom, družinam in skupinam prebivalstva; pravice otrok in mladih (na primer štipendiranje in poklicno izobraževanje, izobraževanje otrok s posebnimi potrebami); pravice starejših (na primer pokojnine, dolgotrajna oskrba); družine, družinske in demografske politike; pravice do zdravstvenega varstva; položaj ljudi z invalidnostmi; pravice manjšin in narodnih skupnosti ter na splošno varstvo oseb, ki lahko le v omejenem obsegu skrbijo zase in zato potrebujejo posebne podporne ukrepe, varstvo in skrb.
Poseben vidik presoje vključujejo ocene učinkov na enakost in enake možnosti (na primer zagotavljanje enakih možnosti žensk in moških), ljudi z različnimi osebnimi okoliščinami ter na človekove pravice in svoboščine, vključno s pravico do učinkovitega pravnega varstva.
Ocene učinkov na področju socialnega položaja posameznikov zajemajo:
Preglednica: Ocena učinkov na socialnem področju, enakost spolov in nediskriminacijo
VPRAŠANJA |
PODVPRAŠANJA |
POJASNILA | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Posebne oblike in statusi dela (npr. dijaki, študenti, upokojenci, civilnopravne oblike opravljanja dela).
Npr.: Kakšen učinek ima predpis na zdravje, varnost in/ali dostojanstvo zaposlenih? Kakšen učinek ima predpis na pravno varstvo in položaj delavcev, ki še niso dopolnili 18 let starosti?
Npr.: Predpis vpliva na število nezgod pri delu, število poklicnih bolezni in primerov bolezni, povezanih z delom, število dni bolniške odsotnosti z dela, na počutje delavcev pri delu ter na motiviranost za delo, kar bo vplivalo na produktivnost. Varovanje dostojanstva vključuje tudi preprečevanje nastanka psihosocialnih tveganj zaradi različnih oblik diskriminacije, kot so opredeljene v ZVarD. | |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| ||
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis povečuje, zmanjšuje ali ohranja število delovnih mest. Predpis ima vpliv na interes za zaposlovanje pri delodajalcu oziroma na samozaposlovanje. Predpis vpliva na dejavnost agencij za posredovanje dela. Vpliva na povečanje zaposlenosti v določenem sektorju. Posebno pozornost je treba nameniti posrednim učinkom, npr. tistim, ki jih predpis neposredno ne vključuje.
Predpis vpliva na delodajalce pri ohranjanju delovnih mest (davčne olajšave, prispevki in druge bonitete). Vpliva tudi na aktivacijo brezposelnih oseb.
Premisliti:
| ||
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis lahko ustvarja nova delovna mesta, lahko izboljšuje položaj posebej ranljivih družbenih skupin. Posebno pozornost je treba nameniti posrednim učinkom, npr. tistim, ki jih predpis neposredno ne vključuje. Predpis povečuje/zmanjšuje pravice iz zavarovanja za primer brezposelnosti, zdravstvenega zavarovanja, pokojninskega zavarovanja, starševskega varstva:
| ||
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis vpliva na pravico do preživnine, pravico do nadomestila preživnine, pravico do stikov, pravico do vzgoje in varstva. Vpliva lahko na otrokovo osebo ali/in otrokovo premoženje, pa tudi na družinske odnose. Prednostno je treba upoštevati načelo zagotavljanja otrokove največje koristi. | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis vpliva na zmanjšanje ali povečanje stopnje tveganja revščine ali socialne izključenosti, posebno pomembno je pri tem upoštevati položaj najranljivejših družbenih skupin. Predpis vpliva na prejemnike pravic iz javnih sredstev. Če uvaja kakršne koli obveznosti, tudi finančne narave, je treba presoditi njihov vpliv na socialno varnost in možnost v enaki meri uživati vse pravice ter dostopati do storitve in njenih koristi.
Izboljša ali poslabša lahko materialni položaj družin ali posameznikov. Prispeva lahko k večji ali manjši družbeni neenakosti in družbeni koheziji. | |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Pri presoji učinkov je treba presoditi, ali se razširja mreža vzgojno-izobraževalnih zavodov (npr. če se ustanavlja nov zavod), kakšna je regionalna pokritost. Preveriti je treba, ali se s predpisom spreminjajo vstopni pogoji za dostopnost posameznega programa vzgoje in izobraževanja (npr. starost, predhodna izobrazba), ali se bodo zaradi spremembe pogoji zaostrili, olajšali, ali bo program izvajal javni zavod, zavod s koncesijo ali zasebni zavod (šolnina). | ||
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis vpliva na pravico do starševskega dopusta, starševskega nadomestila, nadomestila v času odmora za dojenje, krajšega delovnega časa, plačila prispevkov v primeru štirih otrok ali več, starševskega dodatka, pomoči pri rojstvu otroka, otroškega dodatka, dodatka za veliko družino, dodatka za nego otroka, delnega plačila za izgubljeni dohodek, pomoči pri nakupu vinjete, na usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja. | ||
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Predpis vpliva na dostopnost socialnovarstvenih storitev (npr. institucionalno varstvo, pomoč na domu, pomoč družini za dom, osebna pomoč, prva socialna pomoč) ter na dostopnost organiziranih oblik samopomoči, socialnovarstvenih programov, programov v podporo družini in drugih aktivacijskih programov. Predpis vpliva na proces deinstitucionalizacije in zagotavljanje pravice do neodvisnega življenja.
Predpis vpliva na kakovost socialnovarstvenih storitev (npr. institucionalno varstvo, pomoč na domu, pomoč družini za dom, osebna pomoč, prva socialna pomoč) ter na kakovost organiziranih oblik samopomoči, socialnovarstvenih programov, programov v podporo družini in drugih aktivacijskih programov. | ||
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Pozitivni učinek:
Negativni učinek:
| |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Pozitivni učinek:
Negativni učinek:
| ||
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Ustavno varovane človekove pravice in temeljne svoboščine se pogosto uresničujejo na podlagi zakonskih določb (zlasti glede na drugi odstavek 15. člena in 87. člen Ustave Republike Slovenije). Zakonske določbe morajo pri tem upoštevati pogoje ali omejitve, ki jih določa že Ustava Republike Slovenije, pa tudi mednarodne pogodbe s področja človekovih pravic in temeljnih svoboščin (zlasti Evropsko konvencijo o človekovih pravicah ter prakso Ustavnega sodišča Republike Slovenije, ESČP, drugih mednarodnih sodišč in drugih sodišč, npr. Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, Upravnega sodišča Republike Slovenije). Navedite ustrezni člen Ustave Republike Slovenije ali mednarodne pogodbe, na katerega se nanaša predpis. Če je bilo vprašanje, ki ga ureja predpis, že predmet presoje Ustavnega sodišča Republike Slovenije, ESČP ali drugega sodišča, navedite ustrezne odločitve tudi v obrazložitvi. | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Navedba, ali se določajo ustrezna pravna sredstva in roki za uveljavljanje te pravice, katera so ta sredstva in kakšni so roki za njihovo uveljavljanje. | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
V Sloveniji velja splošna svoboda delovanja in se kaznivost določa izjemoma, če je to v interesu pravne države, zato mora biti z vidika načela zakonitosti predložena opredelitev glede znakov prekrška ter glede povezanih vrednot, ki naj bi jih določitev novega prekrška varovala. Z vidika načela sorazmernosti (2. člen v zvezi s tretjim odstavkom 15. člena Ustave Republike Slovenije) pa je treba opraviti presojo višine globe glede vpliva na družbenoekonomski položaj ljudi (da se ne predpiše pretirana globa), upoštevati tudi gospodarski položaj Slovenije in relativno majhnost slovenskega gospodarstva.
Določbe zakonov, vladnih uredb ali odlokov samoupravnih lokalnih skupnosti morajo pri tem upoštevati zgoraj navedene pogoje. Navedite ustrezni člen Ustave Republike Slovenije (npr. svobodna gospodarska pobuda, varstvo okolja), na katerega se nanaša prekršek. | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Učinki na ustvarjanje ustreznih razmer in spodbud za odločanje za otroka. | |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Primer:
| |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Primer:
| ||
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Primer:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Pozitivni učinek:
Negativni učinek:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| ||
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Premisliti:
| |
DA / NE |
POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev: |
Pojasniti, ali so morda prisotni še kakšni učinki, ki niso zajeti v predhodnih vprašanjih. |
Opredelitev izrazov
V prvi fazi presoje učinkov na sicialno področje je pomembno, da pripravljavec predpisa opredeli:
vse morebitne učinke
identificira pomembne zainteresirane strani (ali družbene skupine), na katere bo vplivala politika, in
izmed vseh učinkov izbere tiste, ki bodo imeli znatne posledice za socialno področje.
Socialni učinki, pozitivni in negativni, se pogosto uresničujejo na dolgi rok, zato je pomembno razlikovati med kratkoročnimi in dolgoročnimi vplivi.
V praksi je koristno začeti s preučevanjem, ali obstajajo kakršni koli sistematični vplivi na dobro opredeljene skupine (na primer po spolu, starosti, dohodku, invalidnosti, stopnji izobrazbe, migracijskem ali manjšinskem ozadju).
Pomembno je tudi, da so upoštevani tudi tisti, ki morda niso vaši običajni sogovorniki, zlasti skupine iz prikrajšanih okolij (kot so otroci iz revnih gospodinjstev ali migranti ali pripadniki manjšin).
Cilj ocene bi moral biti določitev najpomembnejših vplivov in družbenih skupin, za katere je verjetno, da jih bodo najbolj prizadele. Za te učinke je treba opraviti temeljito oceno.
Identifikacija tistih skupin, za katere obstajajo pomembni negativni vplivi, lahko pomagajo predvideti njihov odpor in lahko pomagajo pri uvedbi omilitvenih ukrepov za zmanjšanje negativnih vplivov. |
Glede na raznolikost vplivov in prizadetih skupin predlagamo, da začnete s sistematičnim kvalitativnim pregledom: najprej s pomočjo vrst vplivov, nato pa s pomočjo socialnih skupin, na katere se posamezen vpliv nanaša in na kakšen način.
Vsaka ocena se mora osredotočiti na omejeno število vplivov. Dobro in operativno približevanje je opredeliti 3 do 6 vprašanj (kombinacija vpliva in prizadetih skupin), ki so s socialnega vidika najpomembnejši.
Čeprav naj bi bila analiza osredotočena na najpomembnejše, bi morala vaša ocena učinka še vedno priznati manj pomembne in na kratko morate pojasniti, zakaj jih ne boste natančno ocenili.
Kvantitativna analiza je relativno enostavnejša pri ocenjevanju vplivov na zaposlenost ali na ravni dohodka, saj so ti učinki kvantitativni po naravi (npr. Število delovnih mest je mogoče enostavno šteti, plače, stroški dela, razpoložljivi dohodki so izraženi v denarnih enotah).
Na drugih področjih, na primer delovnih pogojev, so učinki kvalitativni po naravi in njihovo pretvorbo v količinske enote zahtevajo uporabo indikatorja. Npr. "število poklicnih nesreč" se lahko uporabi za oceno varnosti pri delu.
Na nekaterih področjih boste najbolj verjetno analizirali učinke kvalitativno. Npr. vpliv na dostop do storitev socialne varnosti bi se lahko količinsko opredelil (npr. število uporabnikov socialnih storitev), vendar bo vpliv na njegovo kakovost analiziran s pomočjo kvalitativnih metod. Podobno bo težko oceniti tudi učinek, povezan s socialno vključenostjo.
Kvantitativni pristopi k ocenjevanju se gibljejo od sorazmerno preprostega merjenja, predvsem na podlagi preteklih opazovanj, do hipotetičnih scenarijev in do zelo kompleksnih formaliziranih (in podatkovnih) modelov, kot so modeli izravnave splošnega ravnovesja (CGE) ali ekonometrični modeli gospodarstva.
Okvir 1. Stvari, ki jih je treba upoštevati pri ocenjevanju družbenih vplivov: • Vedno uporabite kombinacijo kvalitativnih in kvantitativnih orodij za vašo oceno, saj nekateri učinki, ki jih zajema to orodje, morda niso količinsko opredeljivi, razpoložljivi modeli se lahko opirajo na sporne predpostavke in najpogosteje ne boste mogli izvajati zanesljive analize z eno samo metodo / model. • Pri ocenjevanju vplivov se razlikujejo med enkratnimi in ponavljajočimi se stroški / koristmi ter med kratkoročnimi in dolgoročnimi vplivi. To je še posebej pomembno za učinke, ki jih pokrivajo te smernice, saj se pozitivni učinki pogosto zgodijo dolgoročno, medtem ko so negativni učinki hitrejši. • Vedno hranite v mislih potencialne distribucijske učinke in upoštevajte morebitne sinergije in kompromise. Na primer, nove obveznosti obveščanja za določen izdelek / storitev bi morale povečati varstvo potrošnikov, vendar lahko tudi privedejo do višjih cen. • Ko ugotovite pomembne negativne učinke, se vprašajte, ali jih ni mogoče ublažiti. Morebitne rešitve bi lahko vključevale izjemo za najbolj nesorazmerno prizadete zainteresirane strani (npr. Mala in srednje velika podjetja ali ranljive skupine) ali druge ukrepe za ublažitev, kot so daljša obdobja izvajanja, usposabljanje in ukrepi za iskanje zaposlitve za podporo ljudem, ki izgubijo delovna mesta. Razmislite o načinih uporabe sredstev EU (npr. ESS in ESPG). • Mehkejši instrument, ki je predviden (npr. Boljše usklajevanje politik med državami članicami), bolj je pomembno pojasniti in preveriti vzročne verige med ukrepom in pričakovanimi učinki, manj pa je mogoče pričakovati od ocene, ki temelji na formaliziranem modelu. |
Vprašanja za socialo Vprašanja za posledice na socialo
Program dela vlade dostopen na http://www.vlada.si/delo_vlade/program_dela_vlade/
Navodilo za izvajanje Poslovnika Vlade Republike Slovenije št. 10. Generalni Sekretariat Vlade Republike Slovenije, 20. 6. 2017
Navodilo za pripravo delovnega programa Vlade Republike Slovenije. Generalni Sekretariat Vlade Republike Slovenije, 26.10.2006
Poslovnik Vlade Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 43/01, 23/02 – popr., 54/03, 103/03, 114/04, 26/06, 21/07, 32/10, 73/10, 95/11, 64/12 in 10/14)
Resolucija o normativni dejavnosti (Uradni list RS, št. 95/09)
Uredba o Pravno-informacijskem sistemu Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 65/06 in 95/11)