Oddajte pobudo

Ocena učinkov na gospodarstvo, posebej na mala in srednja podjetja ter konkurenčnost podjetij

pripomocek 12 opis

Na različnih področjih ocenjujemo učinke na poslovanje, pravno varnost, MSP, konkurenčnost, RRI, digitalizacijo, lastninske pravice, pravice intelektualne lastnine, potrošnike, regije itd. Analizirani predpis lahko vključuje izvajanje nove politike ali pa njeno spremembo. Ocene učinkov na gospodarstvo običajno merijo ali ocenjujejo spremembo gospodarske aktivnosti med vsaj dvema alternativama, pri čemer ena predvideva, da se gospodarski dogodek zgodi, drugi pa, da se ne zgodi. Mogoče in priporočljivo pa je pripraviti več možnih alternativ in izbrati najugodnejšo. To je mogoče doseči pred dogodkom ali po njem (ex ante ali ex post).

 

Ocene učinkov na področju gospodarstva zajemajo:

 

  • učinke na poslovanje (način poslovanja, obseg poslovanja in stroški poslovanja) in ugodno poslovno okolje,
  • učinke na pravno varnost subjektov pri gospodarskem poslovanju,
  • učinke na mala in srednje velika podjetja,
  • učinke na omejevanje konkurenčnosti v dobavni verigi,
  • učinke na zmanjšanje spodbud dobaviteljem za učinkovito konkurenčnost,
  • učinke na omejevanje dostopa na trg dobaviteljem,
  • učinke na znanstvenoraziskovalno dejavnost,
  • učinke na inovacijsko dejavnost,
  • učinke na digitalizacijo poslovanja,
  • učinke na zaposlene v podjetju,
  • učinke na lastninske pravice,
  • učinke na potrošnike (zaščita potrošnika, razpoložljivost in dostopnost blaga/storitev ter cena in kakovost proizvodov/storitev),
  • učinke na posebne regije ali sektorje,
  • učinke na makroekonomsko okolje,
  • učinke na mednarodne ekonomske odnose,
  • učinke na družbeno odgovornost podjetij,
  • učinke na pospeševanje zelenega in digitalnega prehoda.

 

 

 

 

 

Preglednica: Ocena učinkov na gospodarstvo, posebej na mala in srednja podjetja ter konkurenčnost podjetij

 

 

VPRAŠANJA

 
 

PODVPRAŠANJA

 
 

POJASNILA

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na fizične in pravne osebe, ki opravljajo dejavnost?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na način in organizacijo dela v podjetju?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko neposredni ali posredni učinek na način in organizacijo dela v podjetju, ki izhajata iz potreb po novih tehnologijah, povečanju ali zmanjšanju števila zaposlenih, novih profilih zaposlenih, zunanjih strokovnih sodelavcih oziroma povzročata navedene potrebe.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na obseg poslovanja?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko neposredni ali posredni učinek na obseg poslovanja podjetja glede na razpoložljivost surovin, strojev, prostorov, dela, investicijskega cikla, dostopnost financiranja, potrebe na trgu, možnosti trženja, povečanje/zmanjšanje administrativnih bremen, omejitve/prenehanje/nove pogoje za opravljanje dejavnosti.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na stroške poslovanja?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko neposredni ali posredni učinek na stroške poslovanja, ki so posledica spremenjenega načina in organizacije poslovanja, spremenjenega obsega poslovanja ali drugih dodatnih vzrokov, ki vplivajo na stroške poslovanja.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na pravno varnost?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko neposredni ali posredni učinek na varnost gospodarskega poslovanja z vidika varnosti pogodbenih in drugih poslovnih odnosov in praks. Delovanje vseh državnih organov ter institucij pa mora biti neodvisno, hitro, pregledno in učinkovito, tako pristojnih inšpekcijskih služb, nadzornih organov kot tudi policije, tožilstva in sodstva.

 

 

 

Primer:

   
  • Zakon o gospodarskih družbah – povečanje obsega prekrškov in nadzora
  • Zakon o potrošniških kreditih – povečanje/učinkovitost nadzora nad gospodarskimi subjekti, ki so dajalci kreditov potrošnikom, niso pa finančne ustanove
 

 

 

Pretehtati je treba, ali predpis ustvarja ali zapolnjuje morebitno pravno praznino, kadar se podjetja sprašujejo, kako ravnati.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na število podjetij in njihovo velikost (mikro, mala, srednja)?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima neposredne ali posredne, lahko kratkoročne, srednjeročne ali dolgoročne učinke na število in strukturo podjetij, njihovo kapitalsko strukturo, v smislu sistemsko ali ciljno usmerjenih ukrepov (spodbud ali omejitev).

 

 

 

Primeri pozitivnih posledic za MSP:

   
  • izboljšana pravna varnost,
  • zmanjšanje nelojalne konkurence,
  • izboljšana energetska učinkovitost,
  • boljši delovni pogoji (večja produktivnost),
  • boljše naložbe v kadrovske vire.
 

 

 

Primeri negativnih posledic za MSP:

   
  • stroški prilagoditve predpisom,
  • stroški, povezani s pravno varnostjo,
  • stroški postopkov prijav na razpise (EU, mednarodni razpisi).
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na spodbujanje podjetniške dejavnosti za domače ter tuje fizične in pravne osebe?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča oziroma olajšuje ustanavljanje novih podjetij in delovnih mest.

 

 

 

Negativni učinek:

 

– predpis onemogoča ali otežuje ustanavljanje novih podjetij,

 

– predpis lahko pomeni oviro za ustanavljanje podjetij fizičnih in pravnih oseb iz drugih držav EU (potrebna notifikacija),

 

– predpis povzroča zapiranje podjetij in dodatna odpuščanja.

 

 

 

V okviru direktive o storitvah (2006/123/ES) je treba državljanom in podjetjem iz drugih članic EU omogočiti nediskriminatorno ustanavljanje podjetij s čim manj administrativnimi omejitvami ter jim zagotoviti razpoložljivost informacij in postopkov v tujem jeziku. Države članice morajo tudi preveriti, ali njihov pravni sistem pogojuje začetek opravljanja storitvene dejavnosti v povezavi z določenimi zahtevami. V tem primeru je treba te zahteve notificirati (15. člen).

 

 

 

Pri tem je treba pomisliti tudi na širši javni interes, ki se s predpisom uveljavlja. Tudi če gre za negativni učinek na področju gospodarstva, gre lahko za pozitivni učinek za širšo družbo. Npr. zapirajo se podjetja, ki so škodljiva za okolje.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na kapitalsko strukturo MSP (bilanca stanja, sredstva)?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima neposredne ali posredne, lahko kratkoročne, srednjeročne ali dolgoročne učinke na kapitalsko strukturo MSP.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na pomen različnih skupin malih in srednjih podjetij v panogah?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča poslovanje različnih skupine malih in srednjih podjetij v panogi ali spodbuja k njihovemu poslovanju.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis zavira ali omejuje poslovanje različnih skupin malih in srednjih podjetij v panogi.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na povezanost z drugimi panogami, kakšen učinek ima v zvezi mogočimi vplivi na podizvajalce?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča povezovanje z različnimi panogami.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis zavira ali omejuje povezovanje z drugimi panogami.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na pravice in obveznosti delodajalcev oziroma zaposlenih oziroma na položaj zaposlenih?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Upoštevati npr.:

   
  • razmere za delo,
   
  • možnosti za usposabljanje,
  • možnost napredovanja,
  • vpliv na odpuščanja delavcev.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na standarde proizvodov (na način, da se omogoči prednost za določene subjekte v dobavni verigi)?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Primer:

 

Predpis lahko uvede obvezno uporabo določenega standarda, kot velja z Uredbo 305/2011/EU in tehničnimi smernicami s področja graditve.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na dobavo ali storitev nekaterih dobaviteljev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Z uvajanjem ali odpravljanjem licenc, dovoljenj, avtorizacij; z zagotavljanjem ali ukinjanjem izključnih pravic; ustvarja ali ukinja geografske ovire.

 

 

 

Primer:

 

Zakon o nepremičninskem posredovanju določa vpis v imenik nepremičninskih posrednikov – pristojno ministrstvo izda posamezniku licenco za opravljanje poslov posredovanja v prometu z nepremičninami in ga vpiše v imenik.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na dostop na trg dobaviteljev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Primer:

 

Predpis povečuje stroške vstopa dobavitelja na trg.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na konkurenčnost dobaviteljev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis spodbuja konkurenčnost dobaviteljev (prosti trg).

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis zavira ali omejuje konkurenčnost dobaviteljev.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na spodbude dobaviteljem za učinkovito konkurenčnost?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča različne spodbude (npr. subvencije) dobaviteljem za krepitev učinkovite konkurenčnosti.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis zavira ali omejuje spodbude (npr. subvencije) dobaviteljem za krepitev učinkovite konkurenčnosti.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na raziskave in razvoj?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Primer:

 

Davčne spodbude v raziskave in razvoj, spodbujanje zasebnih naložb v RR za povečanje konkurenčnosti, državne pomoči za RR. Davčna zakonodaja – olajšave za naložbe, olajšave za vlaganja v zeleni in digitalni prehod.

 

 

 

Premisliti:

   
  • Kakšen učinek ima predpis na sodelovanje (npr. kroženje podatkov, rezultatov raziskav) med javnimi in zasebnimi raziskavami?
  • Kakšen učinek ima predpis na vzpostavitev, dostopnost in delovanje raziskovalne infrastrukture?
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na premoženjske pravice, kot so lastninska pravica, pravice iz intelektualne lastnine?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Učinek se ugotavlja tako, da se presoja vpliv predpisa na povečanje/zmanjšanje patentnih prijav ter znamk oziroma modelov, geografskih označb blaga, topografije polprevodniških vezij, ali vpliv predpisa na število sklenjenih pogodb med uporabniki in kolektivnimi organizacijami za upravljanje avtorske in sorodnih pravic.

 

Predpis lahko spodbuja/zavira/nima učinka (na):

   
  • pridobivanje pravic intelektualne lastnine (patent, znamka, model, geografska označba blaga, topografija polprevodniških vezij, avtorska pravica in sorodne pravice),
  • razvoj intelektualne lastnine (patent, znamka, model, geografska označba blaga, topografija polprevodniških vezij, avtorska pravica in sorodne pravice),
  • spremembe narave pravic (širjenje, omejevanje),
  • spremembe postopkov pridobitve pravic intelektualne lastnine,
  • varstvo pravic intelektualne lastnine.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na spodbujanje digitalizacije v poslovne procese?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja/zavira uvajanje digitalizacije v poslovne procese/nima učinka na uvajanje digitalizacije v poslovne procese, kar pomeni:

   
  • uvajanje naložb v digitalno preobrazbo,
  • usposabljanja zaposlenih za digitalizacijo,
  • uvajanje novih poslovnih modelov,
  • uvajanje novih tehnologij (umetna inteligenca, tehnologija veriženja blokov, internet stvari, velepodatki itd.).
 

Predpis spodbuja/zavira izvedbo digitalne preobrazbe/nima učinka na izvedbo digitalne preobrazbe, kar vključuje:

   
  • nakup opredmetenih osnovnih sredstev (nakup strojne opreme) in nakup neopredmetenih osnovnih sredstev (nakup programske opreme) ter s tem povezane stroške usposabljanja in svetovanja ter druge stroške izvedbe digitalne preobrazbe (programiranje, stroški najema računalniške strojne in programske opreme, kibernetska varnost) in
  • zaposlene na področju digitalne preobrazbe.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na izvajanje digitalizacije?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja/zavira izvedbo digitalne preobrazbe/nima učinka na izvedbo digitalne preobrazbe, kar vključuje:

   
  • nakup opredmetenih osnovnih sredstev (nakup strojne opreme) in nakup neopredmetenih osnovnih sredstev (nakup programske opreme) ter s tem povezane stroške usposabljanja in svetovanja ter druge stroške izvedbe digitalne preobrazbe (programiranje, stroški najema računalniške strojne in programske opreme, kibernetska varnost) in
  • zaposlene na področju digitalne preobrazbe.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na čezmejno opravljanje storitev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Presoditi je treba, ali se z izvajanjem predpisa morda vpliva na čezmejno opravljanje storitev, kar vodi v nujnost notifikacije predpisa v skladu z Direktivo o storitvah na notranjem trgu 2006/123/ES (DSNT) pri EK.

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na potrošnike oziroma gospodinjstva?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na cene blaga/storitev za potrošnike oziroma gospodinjstva?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča znižanje cen blaga ali storitev, kar povečuje kupno moč potrošnikov oziroma gospodinjstev.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis omogoča dvig cen blaga ali storitev, kar zmanjšuje kupno moč potrošnikov oziroma gospodinjstev.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na kakovost in razpoložljivost blaga/storitev ter na izbiro potrošnikov oziroma gospodinjstev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko pozitivni ali negativni učinek.

 

Preveriti je treba, ali predpis omejuje dostop na trg, torej ali povečuje/zmanjšuje konkurenco. Preveriti je treba, ali predpis zagotavlja dostopnost dobrin, storitev in proizvodov za osebe, pri katerih so (z odločbo pristojnega organa) ugotovljene trajne posledice telesne ali duševne okvare ali bolezni.

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na makroekonomijo kot npr. inflacija, gospodarska rast, javno-finančni prihodki, zadolžitev ali širše (mednarodno)?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na posamezne sektorje in v kakšnem obsegu?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko neposredne ali posredne učinke na delež/obseg/pomen/sestavo zaposlenih v posameznem sektorju.

 

 

   
  • učinek na različne vrste panog, industrije, različne vrste storitev
  • učinek v smislu ustvarjenih ali izgubljenih delovnih mest, na demografsko in izobrazbeno sestavo in po vseh drugih kazalnikih regionalnega razvoja
  • učinek na konkurenčnost sektorjev
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na posamezne regije in v kakšnem obsegu?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
   
  • Kakšen učinek ima predpis na regionalno specifičnost/razvojne specializacije posamezne regije?
  • Kakšen učinek ima predpis na razvoj regij in sodelovanje med regijami?
  • Kakšen učinek ima predpis na sodelovanje regij in skladnost različnih regij s čezmejnimi regijami ter na razvojno dohitevanje evropskih regij?
  • Kakšen učinek ima predpis na konkurenčnost regij?
  • Kakšen učinek ima predpis na dvig kakovosti življenja v vseh regijah z uravnoteženim gospodarskim, družbenim in okolijskim razvojem, ki temelji na načelih trajnosti?
 

 

 

Ocena regionalnih učinkov mora temeljiti na razvojnih regijah (NUTS 3), upravnih regijah (občinah in okrožjih), če je mogoče, pa tudi na drugih klasifikacijah geografskih ali funkcionalnih območij (npr. mesto, podeželje, oddaljeno obrobno območje, podeželsko središče in obalno območje).

 

 

 

Gre za učinke, ki se na ravni regije spremljajo na področjih, kot so: delo, dohodek, zdravje, izobrazba, socialna izključenost, okolje, prostor, dostopnost, kultura, upravljanje, varnost – in imajo lahko vpliv na kakovost življenja v regiji in na uravnoteženost gospodarskega, družbenega in okoljskega razvoja v vseh regijah, na zmanjševanje/povečevanje razvojnih razlik med regijami v Sloveniji in Evropi ter na uresničevanje razvojnih zmogljivosti regije.

 

Predpis ima lahko neposredne ali posredne učinke na razvoj regije v smislu vseh kazalnikov razvitosti regije v večjem ali manjšem obsegu.

 

 

 

Primeri učinkov v smislu kakovosti življenja v regiji:

   
  • predpis vpliva na demografsko strukturo v regiji, na ohranitev poseljenosti, na stopnjo delovne aktivnosti, na stopnjo tveganja socialne izključenosti, na regijski kazalnik pričakovano trajanje življenja ob rojstvu, varnost, podnebje.
 

 

 

Primeri učinkov v smislu zelenega, ustvarjalnega in pametnega gospodarskega razvoja regij ter razvojno dohitevanje evropskih regij:

   
  • predpis vpliva na dvig produktivnosti v regiji, na prehod v krožno gospodarstvo, na emisijsko produktivnost regije, razvoj socialnega podjetništva.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na morebitno spremembo glavne dejavnosti poslovnih subjektov?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Gre za učinek, ko podjetja zaradi predpisa spreminjajo glavno dejavnost, registrirano v Poslovnem registru Slovenije (PRS).

 

 

 

Primer so predpisi, ki črpanje sredstev (na primer subvencije, državne pomoči, kot sta bila turistični bon in bon 21) vežejo na glavno dejavnost poslovnih subjektov, ki je registrirana v PRS. Predpisi, ki so namenjeni ohranjanju neke dejavnosti, ne bi smeli biti vezani na glavno dejavnost v PRS, saj gre lahko za neko sekundarno dejavnost in s tem za eno od registriranih dejavnosti v PRS. V primeru, ko je predpis vezan samo na glavno dejavnost, morajo poslovni subjekti spreminjati glavno dejavnost v PRS. Nekatere pravno-organizacijske oblike imajo glavno dejavnost določeno tudi v svojih statutih in morajo v tem primeru najprej spremeniti statut, kar ni le časovno zamudno, ampak povzroča tudi dodatne stroške in dodatno administrativno breme.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na gospodarsko rast v Sloveniji?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis lahko pozitivno ali negativno vpliva na gospodarsko rast. Štirje ključni dejavniki gospodarske rasti:

   
  • človeški viri (ponudba dela, izobrazba, disciplina in motiviranost zaposlenih),
  • naravni viri (zemlja, minerali, goriva in kakovost okolja),
  • kapital (stroji, tovarne in infrastruktura),
  • tehnologija (znanost, inženirstvo, menedžment in podjetništvo).
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na zaposlenost in trg dela v Sloveniji?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis lahko pozitivno ali negativno vpliva na zaposlenost. Npr.: povišanje/znižanje brezposelnosti (na splošno – ali izstopa kak sektor).

 

 

 

Na stopnjo zaposlenosti prebivalstva vplivajo na eni strani dejavniki glede ponudbe na trgu dela (npr. vključenost mladine v redno šolanje in sistem upokojevanja zmanjšujeta razpoložljivi delovni kontingent), na drugi strani pa dejavniki glede povpraševanja na trgu dela, tj. zaposlitvene možnosti, ki so odvisne predvsem od faze gospodarskega cikla, investicij ter razmerja med ceno dela in ceno kapitala.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na inflacijske pojave v Sloveniji?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Primer:

 

Naraščajoče plače lahko povzročijo inflacijo stroškov.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na izboljšanje pogojev za naložbe?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis lahko pozitivno ali negativno vpliva na pogoje za naložbe.

 

Pogoji: zagotavljanje infrastrukture, človeških in drugih virov; dodatne spodbude, davčne spodbude in drugo.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na pravilno delovanje trga?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis lahko pozitivno ali negativno vpliva na pogoje za pravilno delovanje trga.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na trgovinsko politiko EU in njene mednarodne obveze?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis ima lahko pozitivni ali negativni učinek na trgovinsko politiko EU.

 

 

 

Primer:

 

Na zunanjo politiko in razvojno politiko Republike Slovenije (nudenje pomoči državam v razvoju, nerazvitim in srednje razvitim državam); na odnose z drugimi državami, s katerimi ima EU sklenjene trgovinske sporazume. Tržni delež, cene surovin, tržne kvote, trgovinski pogoji, carine.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na mednarodno konkurenčnost države?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

OECD opredeljuje mednarodno konkurenčnost nacionalnega gospodarstva kot sposobnost doseganja dolgoročne gospodarske rasti ter doseganja ekonomske in izvozne strukture, ki se fleksibilno odziva na spremembe v povpraševanju na svetovnem trgu.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na izpolnjevanje mednarodnih zavez države oziroma na mednarodne odnose države?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis omogoča izpolnjevanje mednarodnih zavez.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis zavira ali omejuje izpolnjevanje mednarodnih zavez.

 
   
  1. Ali predpis omejuje dostop do reguliranih poklicev ali njihovo opravljanje?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na morebitno diskriminacijo na podlagi državljanstva ali prebivališča?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • ali je zakon ali drug predpis, ki omejuje dostop do reguliranih poklicev ali njihovo opravljanje, neposredno ali posredno diskriminatoren na podlagi državljanstva ali prebivališča.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na utemeljitev cilja javnega interesa, ki naj bi se izvajal dosledno in sistematično?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • ali je zakon ali drug predpis, ki omejuje dostop do reguliranih poklicev ali njihovo opravljanje, utemeljen s cilji javnega interesa. Upošteva se zlasti, ali so zakoni ali drugi predpisi objektivno utemeljeni na podlagi javnega reda, javne varnosti, javnega zdravja ali pomembnih razlogov v javnem interesu, kot so ohranjanje finančnega ravnovesja sistemov socialne varnosti, varstvo potrošnikov, varstvo prejemnikov storitev in varstvo delavcev, zaščita poštenega sodnega sistema, zagotavljanje poštenih poslovnih transakcij, boj proti goljufijam, preprečevanje davčnih utaj in izogibanja davkom ter zagotavljanje učinkovitosti fiskalnega nadzora, prometna varnost, varstvo okolja in mestnega okolja, zdravje živali, intelektualna lastnina; varstvo in ohranjanje nacionalne zgodovinske in umetnostne dediščine; uresničevanje ciljev socialne politike in uresničevanje ciljev kulturne politike;
  • ali se cilj splošnega interesa izvaja dosledno in sistematično: ali se resnično zagotavlja dosledno in sistematično uresničevanje zastavljenega cilja ter se torej ugotovljena tveganja odpravljajo podobno kot pri primerljivih dejavnostih.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na primernost za zagotovitev uresničitve zastavljenega cilja in na preseganje tistega, kar je potrebno za uresničitev navedenega cilja?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • ali je zakon ali drug predpis, ki omejuje dostop do reguliranih poklicev ali njihovo opravljanje, primeren za zagotovitev uresničitve zastavljenega cilja in ali ne presega tistega, kar je potrebno za uresničitev navedenega cilja;
  • ali veljavna posebna ali splošna pravila, kot so tista, vsebovana v pravu o varnosti proizvodov ali varstvu potrošnikov, ne zadoščajo za dosego zastavljenega cilja.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na posebna tveganja, ki se bodo z ukrepi zmanjšala, oziroma na koristi, ki se bodo z ukrepi povečale?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • katera posebna tveganja se bodo z vašimi ukrepi zmanjšala;
  • katere posebne koristi se bodo z vašimi ukrepi povečale;
  • kako vaši ukrepi delujejo na zmanjšanje tveganja oziroma povečanje koristi. Upošteva se narava tveganj, povezanih z zastavljenimi cilji javnega interesa, zlasti tveganj za prejemnike storitev, vključno s potrošniki, za strokovnjake ali za tretje osebe;
  • če je mogoče, navedite informacije, ki ste jih zbrali v zvezi s konkretnimi učinki ukrepa/-ov;
  • kakšen je učinek na prosti pretok oseb in storitev v EU, na izbiro potrošnikov in na kakovost ponujenih storitev.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na upravičenost, da lahko, glede na stopnjo zahtevnosti ali naravo dejavnosti, ki sta rezervirani za določeni poklic, te dejavnosti opravljajo izključno strokovnjaki z določeno poklicno kvalifikacijo?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pojasniti:

   
  • v kolikšni meri stopnja zahtevnosti ali narava dejavnosti nekega poklica upravičujeta, da te dejavnosti lahko opravljajo izključno strokovnjaki z določeno poklicno kvalifikacijo;
   
  • kakšna je povezava med obsegom dejavnosti, ki jih zajema poklic ali so zanj rezervirane, in zahtevano poklicno kvalifikacijo;
  • kakšna je povezava med zahtevnostjo zadevnih nalog in potrebo po tem, da imajo tisti, ki jih izvajajo, zahtevane posebne poklicne kvalifikacije, zlasti kar zadeva raven, naravo in trajanje zahtevanega usposabljanja ali izkušenj;
  • kakšna je možnost pridobitve poklicne kvalifikacije na druge načine;
  • ali se dejavnosti, rezervirane za nekatere poklice, lahko opravljajo ali ne smejo opravljati v okviru drugih poklicev in zakaj;
  • kakšna je stopnja avtonomnosti pri opravljanju reguliranega poklica ter učinek organizacijskih in nadzornih ureditev na doseganje zastavljenega cilja, zlasti kadar se dejavnosti, povezane z reguliranim poklicem, izvajajo pod nadzorom in odgovornostjo ustrezno kvalificiranega strokovnjaka.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na skupek vseh ukrepov glede poklicnih dejavnosti?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • kjer ste navedli več ukrepov, ali ste pregledali kumulativni učinek vseh teh ukrepov na poklicne dejavnosti. Če ne, zakaj ne;
  • kakšen je učinek novih ali spremenjenih zakonov ali drugih predpisov, kadar se uporabljajo skupaj z drugimi zakoni ali drugimi predpisi, ki omejujejo dostop do poklica ali njegovo opravljanje, zlasti pa, kako novi ali spremenjeni zakoni ali drugi predpisi skupaj z drugimi zahtevami prispevajo k uresničitvi istega cilja javnega interesa oziroma ali so potrebni za uresničitev tega cilja.
 
   
    1. Kakšen učinek bi imel predpis ob uporabi alternativ za dosego enakih ciljev?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Premisliti:

   
  • ali ste razmišljali o uporabi drugih alternativ za dosego svojih ciljev;
  • ali obstaja možnost, da se za uresničitev cilja v javnem interesu uporabijo tudi druge alternative.
 
   
  1. Ali ima predpis učinek na razvoj inovacij?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na razvoj novih storitev in izdelkov?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja razvoj novih storitev, ki odjemalcu koristijo tako, da lahko povzročajo želene spremembe pri samem odjemalcu, na izdelkih, ki jih ima, in na neotipljivih sredstvih.

 

S predpisom se ne omejuje razvijanje novih izdelkov, storitev ali procesov, ampak se njihov razvoj še dodatno spodbuja.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na eksperimentiranje oziroma pilotiranje?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis omogoča in spodbuja nadaljnje raziskovanje, eksperimentiranje ali pilotne projekte v smeri razvoja novih storitev ali izdelkov.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na uporabo inovativnih rešitev na trgu?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja uporabo inovacijskih rešitev na trgu za nadaljnjo uporabo.

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na zagotavljanje enakih pogojev tako za javne kot za zasebne inovacije?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na sodelovanje (npr. kroženje podatkov, rezultatov raziskav) med javnimi in zasebnimi raziskavami?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

S predpisom se lahko spodbuja vzajemno sodelovanje med javnim in zasebnim sektorjev z namenom izmenjave podatkov, analiz, raziskav, ki spodbujajo k nadaljnjemu razvoju.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na uvedbo novih načinov delovanja v javnem sektorju?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja razvoj in uvedbo novih načinov delovanja javnega sektorja, na primer način dela v smeri poenostavitve procesov dela, ki omogočajo hitrejše in učinkovitejše delo za doseganje ciljev.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na uvedbo novih načinov delovanja v zasebnem sektorju?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Predpis spodbuja razvoj in uvedbo novih načinov delovanja zasebnega sektorja, na primer način dela v smeri poenostavitve procesov dela, ki omogočajo hitrejše in učinkovitejše delo za doseganje ciljev.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na vzpostavitev, dostopnost in delovanje raziskovalne infrastrukture?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

S predpisom se omogoča izboljšani dostop do opreme za opravljanje znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki je podlaga za raziskovalno delo v okviru različnih programov, raziskovalnih in razvojnih projektov.

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na uresničevanje/izvajanjedoločb ZIntPK o dolžnem izogibanju nasprotja interesov?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na sodelovanje oseb, ki bi s posameznimi rešitvami predpisa uveljavljale zasebne interese?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Osredotočiti se je treba na cilj, ki se želi doseči s predpisom, in premisliti, ali je mogoče, da bi cilj nekomu omogočil neupravičeno zasebno korist (npr. neka določba bi lahko bila pisana na kožo točno določenim upravičencem in hkrati ne bi bila strokovno utemeljena; pravne določbe predpisa niso dovolj določne, kar omogoča arbitrarno odločanje v korist konkretne osebe).

 

 

 

Primer:

   
  • vsi zaposleni, ki so sodelovali pri pripravi predpisa, so bili opozorjeni na dolžno izogibanje nasprotju interesov;
  • delovna skupina (zlasti zunanji člani, ki prihajajo iz zasebnega sektorja) za pripravo predpisa se je predhodno seznanila z določbami o dolžnem izogibanju nasprotju interesov po ZIntPK;
  • na podlagi predpisa ni noben posameznik ali interesna organizacija prejela neupravičene zasebne koristi;
  • v predpis bodo vključene varovalke, ki onemogočajo vključevanje zasebnih interesov posameznikov.
 
   
    1. Kakšen učinek ima prepis na odločanje o pravici ali obveznosti na podlagi prostega preudarka?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis uvaja upravičenje glede dodelitve določene pravice ali obveznosti na podlagi prostega preudarka organa, pri tem pa jasno določa tudi okvire, usmeritve, merila in načela za odločanje.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis uvaja upravičenje glede dodelitve določene pravice ali obveznosti na podlagi prostega preudarka organa, brez meril za odločanje.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na zakonske dolžnosti izogibanja nasprotju interesov – in da se morajo pripravljavci v tem primeru iz postopkov sprejema predpisa izločiti (na to pa opozoriti tudi druge, če so v nasprotju interesov, 37. člen ZIntPK)?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Pripravljavec predpisa ni v izrazitem nasprotju interesov, če denimo pripravlja predlog zakonodaje glede kreditov v švicarskih frankih, pri čemer ima sam ali zakonec kredit v evrih.

 

 

 

Negativni učinek

 

Pripravljavec predpisa je v izrazitem nasprotju interesov, če denimo pripravlja predlog zakonodaje glede kreditov v švicarskih frankih, pri čemer ima sam ali zakonec tak kredit.

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na izvajanje nejavnih vplivov (lobiranje) na pripravljavce predpisa (tudi najvišja raven – člani vlade)?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na sodelovanje interesnih organizacij pri pripravi predpisa?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Sodelovanje interesnih organizacij je omogočeno.

 

 

 

Negativni učinek

 

Sodelovanje interesnih organizacij ni omogočeno.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na poročanje komisiji za preprečevanje korupcije o stikih z lobisti?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Sprejema se predpis s področja kmetijstva in v procesu se poroča o lobističnih stikih.

 

 

 

Negativni učinek

 

Sprejema se predpis s področja kmetijstva, a v procesu se ne poroča o lobističnih stikih, četudi mediji poročajo o njih.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na registrirane lobiste?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Registrirani lobisti z nekega vsebinskega področja se povabijo k podajanju vsebine in komentiranju predpisa.

 

Negativni učinek

 

Registrirani lobisti z nekega vsebinskega področja se ne povabijo k podajanju vsebine in komentiranju predpisa.

 

 

 

Ob tem je treba pomisliti na že od prej znane registrirane lobiste, ki praviloma delujejo oziroma so registrirani na danem področju, ki ga ureja predpis.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na prejemanje daril pripravljavca s strani lobista v postopku priprave predpisa?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

V postopku priprave predpisa pripravljavec ne prejme nobenega darila oziroma darilo zavrne.

 

 

 

Negativni učinek

 

Neka organizacija, ki ji je sprejetje predpisa v interesu, lahko da darilo pripravljavcu predpisa, ta pa ga sprejme. Npr. lobist nakaže pripravljavcu, da bo skušal urediti vstopnice za tekmo slovenske košarkarske reprezentance.

 

 

 

Pravna pravila jasno določajo, da mora pripravljavec predpisa zavrniti vsako morebitno ponujeno, obljubljeno ali dano darilo od lobista, ki pri njem lobira v zvezi s predpisom v pripravi, ne glede na vrednost darila (tretji odstavek 70. člena ZIntPK).

 
   
  1. Ali ima predpis učinek na preglednost postopka priprave predpisa?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na evidentiranje v sistemu vodenja dokumentarnega gradiva?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Primer:

   
  • evidentirani so vsi predlogi zainteresiranih zunanjih deležnikov ne glede na to, kako so bili dani;
  • evidentirani so vsi premisleki pripravljavca predpisa glede posameznih predlogov besedila predpisa, še zlasti tisti, ki so bili kasneje sprejeti in vneseni v predlog predpisa.
 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na seznanitev zaposlenih z dolžnostjo priprave zapisa o lobističnem stiku z lobisti (registriranimi in neregistriranimi), ki nejavno vplivajo nanje med postopkom priprave predpisa?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Zaposleni so/bodo seznanjeni z dolžnim ravnanjem glede priprave zapisa o lobističnem stiku z lobisti (registriranimi in neregistriranimi) in njegovega pošiljanja nadrejenemu ter komisiji za preprečevanje korupcije.

 

 

 

Negativni učinek

 

Zaposleni niso seznanjeni z dolžnim ravnanjem glede priprave zapisa o lobističnem stiku z lobisti (registriranimi in neregistriranimi) in njegovega pošiljanja nadrejenemu ter komisiji za preprečevanje korupcije.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na javno razpravo v postopku priprave predpisa?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pozitivni učinek

 

Predpis je dan v javno razpravo. Omogočeno je vključevanje mnenj zainteresirane javnosti, ki se tudi vsebinsko obravnavajo pri pripravljavcu predpisa.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis ni dan v javno razpravo (iz katerega koli vzroka) ali pa je dan v javno razpravo le navidezno.

 

 

 

Primer:

   
  • objava na spletnem portalu E-demokracija kot obvezni element;
  • pošiljanje besedila ključnim deležnikom (neobvezni element);
  • vsaj 30 dni javne razprave;
  • v javni obravnavi ena različica besedila, pripravljavec dela na povsem drugem besedilu, ki javnosti ni znano;
  • pripravljavec odgovori na vse komentarje zainteresirane javnosti.
 
   
  1. Ali ima predpis učinek na delovanje diplomatskih predstavništev Republike Slovenije v tujini oziroma tujih diplomatskih predstavništev v Republiki Sloveniji?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na delovanje diplomatskih predstavništev Republike Slovenije v tujini?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 

 

 
 

Pojasniti, ali je mogoče predpis učinkovito izvajati na diplomatskih predstavništvih Republike Slovenije v tujini, upoštevajoč predpise države sprejemnice, posebnosti lokalnega okolja ter kadrovske in prostorske omejitve.

 

 

 

Pozitivni učinek

 

Predpis je mogoče učinkovito izvajati brez dodatnih obremenitev uslužbencev in stroškov.

 

 

 

Negativni učinek

 

Za izvajanje predpisa je treba zaradi lokalnih predpisov, posebnosti lokalnega okolja zagotoviti dodatna sredstva oziroma se povečuje obremenitev uslužbencev. Izvajanje predpisa je lahko v nasprotju z lokalnimi predpisi.

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na delovanje tujih diplomatskih predstavništev v Republiki Sloveniji?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pojasniti, ali morajo predpis izvajati tudi tuja diplomatska predstavništva v Republiki Sloveniji, upoštevajoč omejitve iz dunajske konvencije o diplomatskih oziroma konzularnih odnosih.

 

 

 

Pozitivni učinek

 

Predpis velja za tuja diplomatska predstavništva v Republiki Sloveniji, izvajanje predpisa je v skladu z omejitvami na podlagi dunajskih konvencij.

 

 

 

Negativni učinek

 

Predpis velja za tuja diplomatska predstavništva v Republiki Sloveniji, izvajanje predpisa na predstavništvih ali pri drugih deležnikih zaradi omejitev iz dunajskih konvencij ni učinkovito.

 
   
  1. Ali ima predpis še kakšne druge učinke na gospodarstvo, ki niso zajeti v odgovorih na predhodna vprašanja?
 

DA / NE

 
   
    1. Kakšen učinek ima predpis na področje gospodarstva, ki morda ni zajet v odgovorih na predhodna vprašanja?
 

POZITIVEN / NEGATIVEN / NIMA UČINKA. Obrazložitev:

 
 

Pojasniti, ali so morda prisotni še kakšni učinki, ki niso zajeti v predhodnih vprašanjih.

 

 

 

 

Opredelitev izrazov

 

 

 

  • Digitalizacija poslovanja pomeni digitalizacijo poslovnih procesov, izdelkov in storitev. Gre za avtomatizacijo operacij, ki jih zdaj izvaja človek ročno, ter prenos podatkov in informacij samodejno in v elektronski obliki. Digitalizacija poslovanja pomeni tudi, da stranki ali uporabniku ponudimo storitev oziroma izdelek takoj, ne glede na uro ali kraj, kjer je;
  • družbene inovacije so rešitve za družbene potrebe in težave, glede katerih trg in javni sektor nimata odgovorov;
  • inovacija je nov ali bistveno izboljšani proizvodni ali tehnološki postopek, nov ali bistveno izboljšani izdelek, storitev ali predmet z novimi funkcijami, ki prinaša novo, večjo uporabnost v obliki dviga kakovosti, nižanja stroškov, dviganja ugleda podjetja, omejevanja konkurence in ki se predstavi na trgu ali družbi;
  • MSP: mikro, mala in srednje velika podjetja:
    • srednje veliko podjetje: je podjetje, ki izpolnjuje dve merili od teh:
  • povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega 250,
  • čisti prihodki od prodaje ne presegajo 40.000.000 evrov in
  • vrednost aktive ne presega 20.000.000 evrov;
  • malo podjetje: je podjetje, ki izpolnjuje dve merili od teh:
    • povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega 50,
    • čisti prihodki od prodaje ne presegajo 8.000.000 evrov in
    • vrednost aktive ne presega 4.000.000 evrov;
  • mikro podjetje: je podjetje, ki izpolnjuje dve merili od teh:
    • povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega deset,
    • čisti prihodki od prodaje ne presegajo 700.000 evrov in
    • vrednost aktive ne presega 350.000 evrov;
  • naložbe v kadrovske vire so sistematično vlaganje v znanje, spretnosti in kompetence zaposlenih (mentorstvo, izobraževanje, usposabljanje in drugo), kar se odraža v večjem zadovoljstvu, zavzetosti ter produktivnosti in manjši fluktuaciji zaposlenih, višji kakovosti in varnosti storitev, pa tudi v dolgoročni poslovni uspešnosti podjetja;
  • naložbe v raziskave in razvoj vključujejo vlaganje v notranjeraziskovalne dejavnosti zavezanca (vključno z nakupom raziskovalne opreme) in nakup raziskovalno-razvojnih storitev, ki jih izvajajo druge osebe oziroma druge javne ali zasebne raziskovalne organizacije, ter vlaganje v kadre (usposabljanje, izobraževanje itd.) z osredotočanjem na izvajanje temeljnih in industrijskih raziskav ter eksperimentalnega razvoja;
  • nelojalna konkurenca so dejanja podjetij pri nastopanju na trgu, ki so v nasprotju z dobrimi poslovnimi običaji in s katerimi se povzroči ali lahko povzroči škoda drugim udeležencem na trgu;
  • pravna varnost je jasnost in določnost predpisov, ki predvidljivo, vnaprej in zanesljivo omogočajo zaupanje v pravo ter ob upoštevanju sorazmernosti ukrepov, ki se uvajajo, varujejo pričakovane pravice in ohranjajo trajno in stalno vsebino splošnih pravnih aktov;
  • raziskovalna infrastruktura so zmogljivosti, sredstva ali storitve, ki pomenijo raziskovalno opremo ali nabor instrumentov ter so vir oziroma dopolnjujejo vire znanja, kot so zbirke, arhivi in podatkovne baze. Raziskovalne infrastrukture so lahko zgoščene na enem mestu, distribuirane ali virtualne (storitve so omogočene elektronsko). Pogosto potrebujejo strukturirani informacijski sistem za upravljanje s podatki ter omogočanje informacij in komunikacije oziroma povezljivosti. K raziskovalni infrastrukturi se šteje tudi osebje, ki skrbi za njeno delovanje in dostopnost;
  • raziskovalna oprema je strojna oziroma programska oprema, ki je nujna za izvajanje raziskovalne dejavnosti po standardih stroke;
  • raziskovalni projekti so časovno zamejene raziskave, ki se lahko izvajajo kot:
  • temeljni projekt, ki je eksperimentalno ali teoretično delo, katerega osnovni cilj je pridobivanje novega znanja na podlagi temeljnih pojavov in opazovanih dejstev, usmerjeno pa je to delo k iskanju novih občih spoznanj in zakonitosti;
  • aplikativni projekt, ki je izvirno raziskovanje, usmerjeno k pridobitvi novega znanja. Usmerjeno je k določenim praktičnim ciljem ali namenom in v pridobivanje znanja ali razumevanja, s katerim lahko zadovoljimo spoznane ali opredeljene potrebe;
  • regulirani poklic pomeni poklicno dejavnost ali skupino poklicnih dejavnosti, katerih dostopnost, opravljanje ali enega od načinov opravljanja neposredno ali posredno določajo zakoni ali drugi predpisi glede posebnih poklicnih kvalifikacij; način opravljanja dejavnosti zajema zlasti uporabo poklicnega naziva, ki je z zakoni ali drugimi predpisi omejen na imetnike določene poklicne kvalifikacije;
  • vrste raziskav:

 

- temeljne raziskave pomenijo eksperimentalno ali teoretično delo, ki se izvaja predvsem zaradi pridobivanja novega znanja o temeljnih zakonitostih pojavov in opazovanih dejstev, ne da bi bilo usmerjeno v tržno ali družbeno uporabo. Med temeljne raziskave sodijo tudi aplikativne raziskave, če so usmerjene k določenim posebnim namenom ali ciljem, njihovi rezultati pa so javno dostopni;

 

- industrijska raziskava je načrtovana raziskava ali kritična preiskava, usmerjena v pridobivanje novega znanja in spretnosti za razvoj novih proizvodov, procesov ali storitev ali za znatno izboljšanje obstoječih proizvodov, procesov ali storitev. Vključuje oblikovanje komponent kompleksnih sistemov, potrebnih za industrijske raziskave, zlasti za vrednotenje generične tehnologije, pri čemer so izključeni prototipi, kakor jih zajema eksperimentalni razvoj;

 

- eksperimentalni razvoj vključuje pridobivanje, združevanje, oblikovanje in uporabo obstoječega znanstvenega, tehnološkega, poslovnega ali drugega ustreznega znanja ter spretnosti za namene izdelovanja načrtov in ureditev oziroma oblikovanja za nove, spremenjene ali izboljšane proizvode, procese ali storitve. Zajema lahko tudi druge dejavnosti, usmerjene v konceptualne opredelitve, načrtovanje in dokumentacijo novih proizvodov, procesov in storitev, dejavnosti pa lahko vključujejo proizvodne osnutke, risbe, načrte ali drugo dokumentacijo, če ta gradiva niso namenjena tržni uporabi.

 

 

 

 

 

Uporabne povezave

Uporabne povezave

Program dela vlade dostopen na http://www.vlada.si/delo_vlade/program_dela_vlade/

Navodilo za izvajanje Poslovnika Vlade Republike Slovenije št. 10. Generalni Sekretariat Vlade Republike Slovenije, 20. 6. 2017

Navodilo za pripravo delovnega programa Vlade Republike Slovenije. Generalni Sekretariat Vlade Republike Slovenije, 26.10.2006

Poslovnik Vlade Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 43/01, 23/02 – popr., 54/03, 103/03, 114/04, 26/06, 21/07, 32/10, 73/10, 95/11, 64/12 in 10/14)

Resolucija o normativni dejavnosti (Uradni list RS, št. 95/09)

Uredba o Pravno-informacijskem sistemu Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 65/06 in 95/11)