Hitrejši in učinkovitejši upravni postopki

prikaz dveh ciljev novele ZUP, vir: gov.si

S ciljem cilj, da bi se država lahko učinkovito odzvala na realne družbene in tehnološke potrebe na strani državljanov in poslovnih subjektov je bila dne, 25. 9. 2025, v Državnem zboru sprejeta novela Zakona o splošnem upravnem postopku.

Novela prinaša novosti na področju optimizacije procesnih pravil, organe in stranke administrativno razbremenjuje ter povečuje obseg elektronske komunikacije. Vzpostavljena je namreč pravna podlaga za širšo uporabo sredstev elektronske komunikacije ter avtomatizacijo procesov. Zakon o splošnem upravnem postopku, ki ureja temeljna procesna razmerja med upravnimi organi, občinami in nosilci javnih pooblastil na eni strani ter strankami na drugi strani, kljub spremembam ohranja uveljavljen koncept splošnega upravnega postopka.

Vodenje upravnih postopkov bo bolj učinkovito.Zaradi optimizacije procesnih pravil upravnega postopka s ciljem povečati učinkovitost in pospešit upravne postopke, se razbremenjuje tako državljane, podjetja kot tudi zaposlene na organih, se bo lahko več časa namenilo vsebinskemu odločanju. 

»Predlog zakona je premišljen in prinaša rešitve, ki so usmerjene v prihodnost. Omogoča večjo učinkovitost upravnih postopkov ter jih prilagaja potrebam sodobne družbe, tehnologije in pravne države.« mag. Franc Props, minister za javno upravo

Ključne novosti:

  • obvezno elektronsko vročanje v varni elektronski predal za poslovne subjekte;
  • izvajanje ustne obravnave prek videokonference;
  • preko eUprave ali drugega informacijskega sistema bo možno samodejno izdajanje potrdil iz uradnih evidenc;
  • uvedena možnost pripravljalnega oz. posvetovalnega naroka, kar pomeni da lahko še pred ustno obravnavo lahko na manj formalen način odpravil dvome, vprašanja, negotovost in strahove strank, ki posledično vplivajo na potek postopka;
  • ob neuspešni osebni vročitvi dokumentov naslovniku ponje ne bo več treba na pošto, saj bo pismonoša dokument takoj odložil v nabiralnik, saj se bo istovetnost vložnika lahko ugotovila tudi preko posebnega informacijskega sistema (centralna storitev za elektronsko prijavo in elektronski podpis);
  • možnost izdaje odločbe brez obrazložitve, ko se zahtevi stranke ugodi in temu nihče ne nasprotuje;
  • vloge v elektronski obliki bodo lahko vložili tudi tisti, ki elektronskih podpisov nimajo ali jih ne znajo oziroma ne morejo uporabljati;
  • podaljšanje roka za pritožbo iz 15 na 21 dni in skrajšana fikcija vročitve pa se skrajšuje iz 15 na 7 dni, vendar pa to pomeni, da se za stranke, ki se s prejeto odločitvijo ne strinjajo, skupni čas za vročitev in pripravo ter vložitev pritožbe bistveno ne spreminja;
  • storitve naprednega elektronskega podpisovanja bodo državljanom postale še dostopnejše in s tem se bo povečala možnost elektronskega poslovanja.

Primerjava s praksami med državami članicami Evropske unije (EU) kaže, da novela sledi sodobnim trendom digitalizacije, poenostavitve in večje učinkovitosti upravnih postopkov.

Vir: gov.si