Oddajte pobudo

Sprememba Pravilnik o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter o načinu predložitve davčnemu organu

Področje: Finance
Pristojni organi: MF
  • 10. 12. 2014Pobuda objavljena
  • 10. 12. 2014Pobuda posredovana v odziv
  • 06. 01. 2015Pobuda sprejeta in zaključena

Pobuda

Predlagam, da se spremeni Pravilnik o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter o načinu predložitve davčnemu organu tako, da se pri vnosu podatkov o vzdrževanih družinskih članih na iReku namesto letnice rojstva vnaša davčna številka, saj bi se na tak način že med letom posredovali natančni podatki in konec decembra delodajalci ne bi dodatno z novim poročilom sporočali istih podatkov o uveljavljeni medletni olajšavi.

Odgovor pristojnega organa

Odziv Ministrstva za finance in Finančne uprave RS:

 

S Pravilnikom o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter o načinu predložitve davčnemu organu (Uradni list RS, št. 58/13) je bilo določeno, da plačnik davka ob izplačilu dohodka poroča o olajšavah po Zakonu o dohodnini - ZDoh-2, ki jih upošteva pri izračunu davčnega odtegljaja. Na ta način je mogoče že ob oddaji REK obrazca za dohodek iz delovnega razmerja kontrolirati pravilnost izračunanega davčnega odtegljaja in se tako čim bolj približati letno odmerjeni dohodnini. Vpis davčne številke vzdrževanega družinskega člana med podatki, ki so predmet poročanja ob vsakem posamičnem izplačilu, ni predviden, saj še vedno ostaja obveznost poročanja podatkov o medletnem uveljavljanju oljašave za vzdrževanega družinskega člana na letni ravni.

Medletno poročanje podatkov o uveljavljanju olajšav vključuje manjši nabor analitičnih podatkov kot letno poročanje o uveljavljanju olajšave za vzdrževane družinske člane in je namenjeno nadzoru nad pravilnostjo izračuna akontacije dohodnine. Zavezanci so namreč pogosto navajali, da pri letni odmeri dohodnine prihaja do visokih doplačil zaradi nepravilnega medletnega izračuna akontacije dohodnine s strani delodajalca pri posameznih izplačilih dohodkov iz delovnega razmerja, pri katerih delodajalec nepravilno upošteva posebne in osebne olajšave zavezanca. Pri tem gre za podatke, ki so potrebni za nadzor pravilnosti izračunanega davčnega odtegljaja na predloženem REK obrazcu: za vzdrževane otroke se poroča letnica rojstva in sorodstveno razmerje, za druge vzdrževane družinske člane pa se poroča samo število vzdrževanih članov. Poročanje ostalih podatkov o vzdrževanih družinskih članih (ime, priimek, davčna številka, obdobje vzdrževanja, oznaka) pa ostaja obveznost izplačevalcev na letni ravni, in sicer v že dalj časa uveljavljeni obliki, ki ustreza potrebam procesov sestavitve informativnega izračuna dohodnine (v nadaljevanju IID). Ti podatki v medletnih obračunih davčnega odtegljaja ne bi prinesli dodane vrednosti z vidika nadzora pravilnosti medletnega izračuna davčnega odtegljaja. Vsebinsko so namreč ti podatki potrebni šele na letni ravni v postopku sestavitve IID, ko se preverja izpolnjevanje zakonskih pogojev za posameznega vzdrževanega družinskega in upravičenost uveljavljanja olajšave za vzdrževane družinske člane pri posameznem zavezancu za dohodnino.

V primeru vključitve podatkov o vzdrževanih družinskih članih, ki se v sedaj veljavnem sistemu poročajo na letni ravni, v medletno poročanje na REK obrazcih ter ukinitve letnega poročanja, bi bile potrebne večje programske prilagoditve na FURS obrazcih in pri izplačevalcih. Poleg navedenega pa bi se znatno povečalo tveganje glede pravilnosti IID, še posebej v primeru predloženih podatkov REK obrazcev, izplačil mesečnih dohodkov v več delih in poračun plač. Povečalo bi se torej tveganje za odstopanje tako sestavljenih kumulativnih podatkov od dejanskega uveljavljanja vzdrževanja družinskih članov, kar bi pomenilo več prejetih ugovorov zoper IID.

Glede na navedeno menimo, da je veljavna ureditev, da medletno poročanje podatkov preko REK obrazcev za uveljavljanje olajšave za vzdrževane družinske člane, vsebuje zgolj nabor podatkov, ki so nujni za sprotno kontroliranje pravilnosti izračuna davčnega odtegljaja oziroma akontacije dohodnine, ter da se še vedno ohrani letno poročanje vseh podatkov, ki so pomembni za letno določitev olajšave za vzdrževane družinske člane v okviru določanja obveznosti iz naslova dohodnine na letni ravni v IID, ustrezna. Menimo, da bi bilo v primeru ukinitve letnega poročanja o vzdrževanih družinskih članih tveganje za pravilnost izračunov obveznosti iz naslova dohodnine na letni ravni preveliko in bi povzročilo dodatno administrativo breme za davčnega zavezanca in davčni organ z vidika povečanega števila postopkov ugovorov na IID.