Oddajte pobudo
Področje: Kmetijstvo
Pristojni organi: MNVP
  • 12. 08. 2014Pobuda objavljena
  • 12. 08. 2014Pobuda posredovana v odziv
  • 26. 08. 2014Pobuda sprejeta in zaključena

Pobuda

Zakaj imamo v Sloveniji neprimerljivo bolj zapleten sistem kot ostale države EU za izvajanje uredbe 995/2010? Oziroma zakaj imamo v naši državi tako zapleten sistem odločb za posek lesa, prevoznic za les, evidenčnega lista ter listine o prometu, da je to neizvedljivo v praksi? Predlagam, da se začne preverjanje uvoza nelegalno posekanega lesa v EU in nelegalne trgovine z lesom. Glede na to, da lastnik seka vse z odločbami, saj se ga drugače kaznuje, drugega kot odločbe za lastnika ne potrebujemo. Prevozniki pa naj napišejo na dobavnico številko odločbe. Podoben sistem imajo tudi v ostalih državah EU. (kjer nimajo odločb).

Odgovor pristojnega organa

Odziv Ministrstva za kmetijstvo in okolje:

 

Namen Uredbe (EU) št. 995/2010 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. oktobra 2010 o določitvi obveznosti gospodarskih subjektov, ki dajejo na trg les in lesne proizvode (UL L št. 295 z dne 12. 11. 2010, str. 23; v nadaljnjem besedilu: Uredba 995/2010/EU), je preprečevanje nezakonite sečnje in z njo povezane trgovine. Uredba 995/2010/EU določa, da je prepovedano dajanje nezakonito pridobljenega lesa ali proizvodov iz takega lesa na notranji trg EU. Zakonita sečnja pa je tista, ki je v skladu z veljavnimi predpisi v državi, kjer je bil izveden posek.

V skladu z Zakonom o gozdovih je v Sloveniji zakonita sečnja tista, ki je bila izvedena na podlagi odločbe o poseku, ki jo izda Zavod za gozdove Slovenije. Z odločbo o poseku je možno zagotavljati sledljivost gozdnih lesnih sortimentov le delno, saj na večjih skladiščih lesa (kupi lesa npr. 100 ali nekaj 1000 m3), praktično ni možno ugotoviti na podlagi katere odločbe so bili posekani točno določeni gozdni lesni sortimenti.

Po drugi strani pa je Računsko sodišče Republike Slovenije v Revizijskem poročilu o Upravljanju z gozdovi (revizija za leto 2009) navedlo, da so meritve na stalnih vzorčnih ploskvah pokazale, da je nedovoljenega poseka precej več, kot ga uspe evidentirat Zavod za gozdove Slovenije. Zavod za gozdove Slovenije je v letu 2009 v evidenci poseka evidentiral 74.041 m3 nedovoljenega poseka, kar znaša 2,2 odstotka celotnega poseka v Republiki Sloveniji.

Zato je z namenom zagotovitve ustreznega sledenja gozdnih lesnih sortimentov, zmanjšanja nezakonite sečnje ter učinkovitega izvajanja nadzora bila uvedena »prevoznica« ki spremljajo prevoz gozdno lesnih sortimentov iz gozda do končnega kupca. Prevoznica je z namenom zmanjšanja administrativnih bremen oblikovana tako, da se lahko uporablja tudi kot dobavnica. Torej se z enim dokumentom zagotavlja sledljivost gozdnih lesnih sortimentov ter tudi izvaja poslovanje med prodajalci in kupci.

Vaš predlog oz mnenje, da bi se za izvajanje Uredba 995/2010/EU uporabljala samo odločba o poseku, je v Zakonu o gozdovih delno že uveden, saj lahko lastniki gozdov, ki prevažajo gozdno lesne sortimente iz svojih gozdov za lastne potrebe do količine 6 m3, te sortimente prevažajo brez prevoznice, zakonitost poseka ter posledično prevoza pa dokazujejo z originalom odločbe o poseku, ki jo izda Zavod za gozdove Slovenije.

Zaradi zagotavljanja celovite informacije o prometu z lesom (prodaja, lastna uporaba) ter tudi z namenom preprečevanja »dela na črno«, morajo lastniki gozdov voditi evidenčni list s podatki o porabi in prometu z lesom.

Zaradi hitrejše odprave posledic letošnjega žledoloma se do 30. aprila 2015 sledljivost gozdnih lesnih sortimentov, razen gozdnih lesnih sortimentov iz gozdov v lasti Republike Slovenije, namesto prevoznice lahko zagotavlja z listino o uporabi in prometu z gozdnimi lesnimi sortimenti, ki jo mora voditi lastnik gozda oziroma lastnik drugega zemljišča, na katerem so rasle gozdne drevesne vrste, če so bili gozdni lesni sortimenti pridobljeni iz teh vrst. Iz navedenega izhaja, da je uvedba listine o uporabi in prometu z gozdnimi lesnimi sortimenti le začasen ukrep, s ciljem čim hitrejše sanacije gozdov, ki so bili poškodovani v letošnjem žledolomu.

Glede vašega predloga, da se začne preverjanje uvoza nelegalno posekanega lesa v EU in nelegalne trgovine z lesom vas obveščamo, da se ta nadzor že izvaja. Na podlagi zakonskih pooblastil ta nadzor v Sloveniji izvaja Carinska uprava Republike Slovenije (sedaj Finančna uprava Republike Slovenije). Za nadzor v skladu z Uredbo 995/2010/EU je bilo na podlagi kriterijev (kot npr. različne države porekla lesnih proizvodov, ki so bili sproščeni v prost pomet na območju Slovenije oziroma različne države izvoza lesnih proizvodov, različne vrste lesa ipd.) izbranih 16 gospodarskih subjektov. Do sedaj je bil izveden nadzor pri devetih gospodarskih subjektih.